Toelichting bij nieuws over banenverlies bij ABN AMRO

ABN AMRO Hoofdkantoor

De manier waarop onze klanten hun bankzaken willen doen, verandert in hoog tempo. Zij willen bankieren op ieder moment, op iedere plaats en op de manier die zij willen, via internet en mobiel. Daardoor bezoeken onze klanten ons minder vaak op kantoor.

ABN AMRO heeft 5 miljoen particuliere klanten. De helft van hen komt niet meer op een kantoor. De klanten die onze kantoren nog wel bezoeken, doen dat gemiddeld een keer per twee jaar.

Voorkeur digitaal bankzaken regelen

De Mobiel Bankieren App wordt meer dan 1,5 miljoen keer per dag gebruikt. Het is het voorkeurskanaal van de meeste klanten. Om in te spelen op dit veranderende klantgedrag, gaat ABN AMRO 150 miljoen euro extra investeren in het verder digitaliseren van onze dienstverlening.

ABN AMRO heeft op dit moment ongeveer 300 kantoren. De verwachting is dat het aantal kantoren verder vermindert. Met hoeveel is op dit moment nog niet te zeggen. Op de kantoren die blijven, gaan we onze dienstverlening uitbreiden.

Deze ontwikkeling heeft helaas gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen. In het kantorennet en in mindere mate het hoofdkantoor verdwijnen er banen. Tot 2018 zijn dit tussen de 650 en 1000 arbeidsplaatsen. Aan de andere kant komen er banen bij om de verdere digitalisering mogelijk te maken.

Niet minder persoonlijk

Wordt bankieren bij ABN AMRO dan minder persoonlijk? Nee. Digitaal bankieren kan ook persoonlijk zijn. Wij streven naar laagdrempelig digitaal klantcontact; dit doen wij onder andere met 24/7 webcare, maar ook met webcam hypotheekadvies. Zo zijn inmiddels zesduizend hypotheekgesprekken via de webcam gevoerd. De bank blijft hier in investeren.

Zie voor een toelichting van Kees van Dijkhuizen, Chief Financial Officer van ABN AMRO, deze video.