ABN AMRO MeesPierson: Chinese groeivertraging slaat niet over op andere economieën

International business meeting

Chinese groeivertraging slaat niet over op andere economieën, stelt ABN AMRO MeesPierson in reactie op de onrust op de wereldwijde beurzen maandag. De tanende groei in China en de dalende grondstoffenprijzen vormen geen reden om te vrezen voor mondiale deflatierisico’s.

Ben Steinebach, Hoofd Beleggingstrategie: “Markten laten overdreven bewegingen zien in respons op de situatie in China en op de grote kapitaaluitstroom vanuit opkomende markten. De nervositeit in de markten is deels terug te voeren op economische factoren. Tegenvallers op macrogebied leiden tot extra onrust onder beleggers, naast de bezorgdheid waar men al langere tijd mee worstelt, zoals het vooruitzicht op hogere rentes in de VS.”

Economische (veer)kracht

Bepaalde positieve fundamentele factoren worden volgens ABN AMRO MeesPierson momenteel genegeerd. De index die het financiële klimaat in China meet, liet onlangs een verbetering zien. Ook tonen recente macrodata uit de ontwikkelde markten nog steeds een bemoedigend beeld. Daarnaast verbetert de Europese industrie. Verder waren de bedrijfscijfers over het tweede kwartaal in de eurozone en de VS grosso modo beter dan verwacht: dit zijn de eerste tekenen dat deze regio’s een cyclische sprong vooruit gaan maken. Bovendien is de Amerikaanse Federal Reserve (Fed) heel helder geweest dat de rente in 2015 verhoogd zal worden. De Fed zal met deze renteverhogingen geen haperingen in de financiële markten willen veroorzaken.

Onzekerheid zal geleidelijk afnemen

De onzekerheid die voortkomt uit de situatie in China zal voorlopig aanhouden, stelt ABN AMRO MeesPierson. Markten zullen allerlei vormen van onzekerheid incalculeren totdat er duidelijke bewijzen zijn dat de economie in China stabiliseert. Daarnaast zullen de markten ervan overtuigd moeten raken dat de angst voor een sterkere devaluatie van de yuan ongegrond is. Bovendien zal het tijd kosten voordat beleidsmaatregelen van de Chinese autoriteiten effect krijgen op de reële economie. Zoals verwacht heeft de Centrale Bank van China dinsdagmiddag de rente reeds verlaagd en de liquiditeitseisen voor de banken versoepeld.

Visie ongewijzigd

Ben Steinebach: “Wij hebben onze visie niet gewijzigd; Nog altijd zijn we ervan overtuigd dat Chinese beleidsmakers hun economie met succes op een pad van stabiele, duurzame groei zullen weten te brengen en dat een harde landing van de Chinese economie uitblijft. Wel onderkennen we dat er op korte termijn meer druk op de ontwikkelde markten is komen te liggen. Uit de recente gebeurtenissen maken we op, dat niet het Oosten maar het Westen voorlopig de economische kar zal moeten trekken.”