ABN AMRO MeesPierson verwacht koersdalingen op obligatiemarkt door rentestijging VS

Koersgrafiek

ABN AMRO MeesPierson verwacht de komende tijd koersdalingen op de obligatiemarkt. Aanleiding is een combinatie van economische groei en een verwachte renteverhoging in de Verenigde Staten. De private bank denkt dat de Fed in september en december de rente steeds met 0,25%-punt verhoogt. Eind 2015 is de rente volgens ABN AMRO MeesPierson maximaal 0,75%. De daardoor verwachte koersdaling rechtvaardigt volgens de bank een onderweging in obligaties.

Na de devaluatie van de Chinese yuan (vanaf 11 augustus) is de verwachting toegenomen dat de Fed langer wacht met een renteverhoging. Een verslechtering van de concurrentiekracht van Amerikaanse bedrijven zou de Amerikaanse economie namelijk beperken. Ben Steinebach, Hoofd Beleggingsstrategie: “We denken dat het niet zo’n vaart loopt. De totale devaluatie bleef tot dusverre beperkt ten opzichte van de stijging van de yuan van eerder dit jaar. De invloed op de effectieve wisselkoers van de dollar is niet heel groot. Ook let de Fed veel meer op binnenlandse factoren, zoals de arbeidsmarkt.”

Verdere stijging

ABN AMRO MeesPierson verwacht dat de Fed Funds Rate in september met een voorzichtige 0,25%-punt wordt verhoogd. Steinebach: “Daarna verwachten we tot medio 2016 eenzelfde verhoging om de andere zeswekelijkse vergadering van de Fed. Vervolgens denken we dat bij elke vergadering van de Fed, de rente met eveneens 0,25%-punt wordt verhoogd. Eind 2016 zal het tarief dan 2% à 2,25% zijn.”

Maximale onderweging in obligaties

Het effect van de renteverhoging in de Verenigde Staten blijft volgens ABN AMRO MeesPierson in de eurozone beperkt. Desondanks ligt ook in de eurozone enige rentestijging voor de hand, meldt Steinebach. “We handhaven daarom onze maximale onderweging in obligaties en zoeken extra rendement in wat risicovollere segmenten van de markt. Die vinden we bij staatsobligaties van Europese landen als Spanje en Italië, en bij bedrijfsobligaties, zowel van zeer kredietwaardige bedrijven als high yield. Die laatste achten we verantwoord, gezien de gunstige economische vooruitzichten en het geringe faillissementsrisico dat daarmee gepaard gaat.”

Positieve verrassingen

ABN AMRO MeesPierson handhaaft de sterke overweging in aandelen. Steinebach: “Onze overtuiging is versterkt door de veelal positieve verrassingen die plaatsvonden in de bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal. Mede daardoor en door de lage rentestanden zijn de waarderingen op de markten nog steeds aantrekkelijk.” De private bank van ABN AMRO heeft een voorkeur voor Europese aandelen boven Amerikaanse.