Berichtgeving het Financieele Dagblad onjuist

Opgerolde nieuwskrant

ABN AMRO: Geen sprake van mogelijke belangenverstrengeling aan de top.

ABN AMRO verwerpt iedere suggestie dat er structurele controleproblemen zijn bij de bank. De berichtgeving in het FD vandaag en Nieuwsuur gisterenavond suggereert dat ABN AMRO onvoldoende zicht heeft op privébelangen van commissarissen. De bevindingen die de journalist publiceert komen uit een oud onderzoek van De Nederlandsche Bank uit 2013. De onderwerpen die geadresseerd worden zijn achterhaald en opgelost. Het feit dat de bank volgens de krant onvoldoende inzicht in nevenfuncties en privébelangen van de commissarissen zou hebben en dat de invoering van een toereikende regeling tegen het risico van belangenverstrengeling op zich laat wachten is onjuiste informatie.

In het voorjaar van 2014 heeft de Raad van Commissarissen van ABN AMRO ingestemd met een aanscherping van de procedure ten aanzien van de registratie en monitoring van nevenfuncties. De procedure ziet onder meer toe op de meldingsplicht, het begrenzen van het aantal commissariaten en het voorkomen van mogelijke belangenverstrengeling. Iedere zes maanden vindt hierop een controle plaats.

Voor wat betreft  privébeleggingstransacties geldt al jaren voor ieder lid van de Raad van Commissarissen zeer strikt beleid met betrekking tot privé-effectentransacties en de financiële dienstverlening aan commissarissen. Dit beleid is vastgelegd in het Reglement Raad van Commissarissen. Iedere commissaris is evenals iedere bestuurder tevens gebonden aan een uitgebreide regeling rond tegenstrijdige belangen en heeft onder meer de verplichting om elk (potentieel) tegenstrijdig belang direct te melden. Dit geldt naast de regeling inzake privébeleggingstransacties en financiële dienstverlening.

ABN AMRO werkt dagelijks aan verbetering, ook van de interne procedures en systemen. De toezichthouder wordt daarover regulier geïnformeerd.