Buitenlandse investeerders creëren kansen voor Nederlandse vastgoedpartijen

rij huizen straat rijtjeshuizen huis

Nederlands vastgoed is zeer in trek bij investeerders. Zo werd er in 2014 ruim 9 miljard euro geïnvesteerd. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2013 en 2012, toen 5 en 4 miljard euro werd geïnvesteerd. Deze toename is voornamelijk het gevolg van de toenemende interesse van buitenlandse investeerders. Hoewel buitenlandse investeerders op de Nederlandse markt geen nieuw fenomeen zijn, zijn er duidelijke veranderingen merkbaar. Nederlands vastgoed biedt een aantrekkelijk rendement en de vooruitzichten voor de kredietmarkt zijn positief. ABN AMRO verwacht dat buitenlandse beleggers prominent aanwezig blijven in de Nederlandse markt. Dit concludeert ABN AMRO in haar rapport ‘Buitenlands kapitaal voor Nederlands vastgoed’, dat vandaag is gepubliceerd.

Nederlands vastgoed zeer aantrekkelijk in vergelijking met andere landen

De Nederlandse vastgoedmarkt kreeg in de afgelopen jaren flinke klappen. Tussen 2008 en 2013 liep de waarde met gemiddeld 3% per jaar terug. In 2013 en 2014 nam de vraag van beleggers sterk toe. Nederland heeft nu in Europa, op de voet gevolgd door Finland, het grootste aandeel buitenlandse beleggers. Dit komt door de combinatie van aanvangsrendement en de risicopremie. ABN AMRO stelt vast dat Nederland in vergelijking met andere landen de hoogste risicopremie heeft: 5% in 2013. In 2014 nam deze zelfs toe tot 5,7%. Met een aanvangsrendement van 6,6% in 2014 ontstaat een zeer interessante beleggingsmarkt. De interesse van buitenlandse beleggers in Nederlands vastgoed betekent volgens ABN AMRO echter niet dat zij het landschap van Nederlands vastgoed domineren, aangezien het vastgoed niet elke vijf jaar van eigenaar verwisselt. Ook worden sommige segmenten, zoals de kleine winkelpanden, gedomineerd door Nederlandse beleggers. Verder beleggen Nederlandse beleggers op hun beurt ook relatief veel in het buitenland. Uit een enquête(1) onder 17 Nederlandse pensioenfondsen blijkt dat 9,1% van hun totale vermogen in vastgoed is geïnvesteerd. 82% hiervan is geïnvesteerd in buitenlands vastgoed.

Kansen voor Nederlandse partijen

Buitenlandse investeerders bieden Nederlandse partijen, zoals woningcorporaties of bestaande beleggers, veel kansen. “Deze investeerders zorgen voor extra liquiditeit, vooral op de markt voor non-prime kantoren. Zo kunnen bestaande beleggers hun kapitaal vrijmaken om ergens anders te investeren. Bovendien voegen buitenlandse beleggers waarde toe aan de bestaande vastgoedmarkt door leegstand tegen te gaan en te investeren in panden. Tot slot helpen ze bij de transformatie van de Nederlandse woningmarkt, doordat ze corporatie-eigendom opkopen”, vertelt Erik Steinmaier, Hoofd Real Estate Advisory van ABN AMRO. “De dialoog met buitenlandse investeerders biedt mogelijkheden voor samenwerking. Nederlandse partijen hebben waardevolle kennis die cruciaal is om succesvol te kunnen opereren. Buitenlandse partijen kunnen dankzij grote financiële draagkracht hun groeiambities realiseren.”

Download het volledige rapport​ (PDF 3 MB)

(1) European Institutional Real Estate Survey 2013