Dalende trend kredietvraag doorbroken

Bankbiljetten euro en dollar

Het laatste kwartaal van 2014 laat voor het eerst sinds jaren geen daling van de kredietvraag zien: in het vierde kwartaal is er sprake van een lichte stijging van het aantal kredietaanvragen. Daarnaast is het aantal verstrekte kredieten voor het tweede kwartaal op rij gestegen.

In het vierde kwartaal van 2014 waren er 4.995 kredietaanvragen. Dit aantal ligt fractioneel (0,10%) hoger dan het kwartaal daarvoor. Van deze aanvragen resulteerde 35% in een kredietovereenkomst. In het derde kwartaal was het conversiepercentage 34,3%.

Ruut Meijer, Algemeen Directeur Commercial Clients: 'Dat de kredietvraag niet meer daalt, is goed nieuws. Vanwege de licht herstellende economie zien we dat ondernemers langzamerhand weer aan investeren denken. Ook business plannen krijgen door het economisch herstel meer perspectief, waardoor we meer aanvragen kunnen goedkeuren. In algemene zin geldt wel dat ondernemend Nederland nog voorzichtig is met investeren. Dat is niet zo gek als je je bedenkt dat het MKB zware jaren achter de rug heeft en het eigen vermogen gedaald is. Wel verwachten we dat de kredietvraag verder toeneemt als het economisch herstel zich voort zet.'

Meer informatie over zakelijke kredietverlening vindt u op abnamro.nl/verdermetfinancieren.