Spaarrekening populairste bestemming voor belastingteruggave

Drie spaarpotten

Een grote meerderheid van de werkende Nederlanders gebruikt hun belastingteruggave om te sparen. Ruim twee derde van de Nederlanders die belastinggeld ontvangt, zet het geld op een spaarrekening. In mindere mate wordt het geld gebruikt voor een grote aankoop of vakantie. Bijna een kwart van de Nederlanders gebruikt de belastingteruggave voor het afbetalen van schulden. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder ruim 1200 werkende Nederlanders.

Sparen is populair bij werkende Nederlanders. Ruim 70% geeft aan momenteel te sparen. Het overgrote deel van deze mensen gebruikt hun spaargeld onder andere als buffer, bijvoorbeeld voor onvoorziene uitgaven. Ruim de helft van de woningbezitters spaart voor het opknappen hun huis of tuin. Ook geld opzij zetten voor de studie van de kinderen doen werkenden vaak. Ongeveer een vijfde van de werkende Nederlanders doet dit.

Lange tijd op de spaarrekening

Spaargeld blijft over het algemeen voor geruime tijd op een spaarrekening staan. Ongeveer 83% laat het spaargeld in elk geval de rest van dit kalenderjaar ongemoeid. De werkende Nederlanders die wel voor het einde van 2015 hun spaargeld uitgeven, zijn vaak jongeren of hebben een inkomen beneden modaal. Ongeveer een kwart van de jongeren en werkenden met een inkomen beneden modaal spreekt hun spaargeld nog voor het einde van het jaar aan.

Extra aflossen

(Extra) aflossen op de hypotheek is onder werkende Nederlanders ook populair. Van de huizenbezitters zegt ruim een derde liever de hypotheekschuld sneller in te lossen dan te sparen. Een kwart van de woningbezitters geeft juist de voorkeur aan sparen boven extra aflossen.

Sell first, think second

The markets for risky assets are feeling the heat and their behaviour is best described as 'sell first, think second'. So is today's sell-off a run-of-the-mill market correction or are markets at breaking point? We think this is still an ordinary correction, but see conditions as more dangerous than on previous corrections.

Opgaande lijn grafiek

Bedrijfsinvesteringen trekken aan, maar last industrie een adempauze in?

Toen ik in de cijfers van vorige week zocht naar trends, vielen mij twee zaken op. Ten eerste gaven diverse indicatoren voor het investeringsgedrag in het bedrijfsleven aan dat een wezenlijke versnelling van de investeringen op komst is, als die al niet begonnen is. Dit is een belangrijke en zeer gunstige ontwikkeling. Het is immers precies wat we nodig hebben voor een breder draagvlak van het herstel zodat dit zichzelf in stand kan houden: investeringen leiden tot nieuwe banen en tot inkomensgroei, wat vervolgens de groei van de bestedingen weer stuwt. Een tweede trend die ik hier graag wil noemen, is dat de industriële bedrijvigheid aan kracht heeft gewonnen, met name in de ontwikkelde economieën, maar dat de voorraden in de VS zijn gestegen. Dit is waarschijnlijk een bewuste keuze van Amerikaanse bedrijven geweest en impliceert mogelijk dat de groei van de productie in de VS op de korte termijn wat kan afzwakken, zodat de vraag een inhaalslag kan maken. Mocht dit gebeuren, dan zullen de doemdenkers ongetwijfeld hun gelijk willen halen en roepen dat het herstel niet meer dan een kortstondige opleving was. Zij zien het echter verkeerd.

Meer financieel nieuws