ABN AMRO vraagt aandacht voor mensenhandel met expositie CoMensha

Human Traffic

ABN AMRO heeft de door Nederland reizende expositie naar de Zuid As gehaald en hoopt op deze manier een bijdrage te leveren aan de bewustwording van het bestaan van mensenhandel.

Het verband tussen mensenhandel en banken is wellicht niet voor de hand liggend maar bestaat zeker. De belangrijkste drijfveer van mensenhandelaren is veel geld verdienen. Daar hebben banken een rol. Op het moment dat dit geld ergens in de legale geldstromen terechtkomt, ontstaat er een gelegenheid om mensenhandelaren op te sporen.

Door intensief samen te werken met verschillende experts, vergroot ABN AMRO de kennis over het onderwerp en kan er gerichter gelet worden op verdacht gedrag. Van instanties als de marechaussee, politie en justitie leert ABN AMRO via welke routes geld in de legale stromen terechtkomt, in welke branches mensenhandel het meest voorkomt en welke financieel gedrag hierbij hoort. Door intensief informatie met elkaar te delen worden ontbrekende schakels ingevuld.

Maria Anne van Dijk, Head of Environmental, Social & Ethical Risk & Policy ABN AMRO: “door de maatschappij, onze klanten en onszelf bewust te maken van de ernst en omvang van mensenhandel zetten we een noodzakelijk stap. Als grote organisatie hebben we slagkracht en zijn we in staat een steeds beter beeld te vormen van de misstanden en waar mogelijk iets te doen. ABN AMRO vindt het belangrijk hieraan een serieuze bijdrage te leveren. En hopen zo ook anderen te inspireren om mee te doen” .

Lees ook de blogs van Maria Anne van Dijk over mensenhandel en arbeidsuitbuiting.