Eerste landelijke Social Impact Bond in Nederland van start

Social Impact Bond

Het ministerie van Veiligheid en Justitie, ABN AMRO, Start Foundation en Oranje Fonds zijn een innovatieve samenwerking gestart om ex-gedetineerden aan het werk te helpen en zo recidive en een beroep op uitkeringen te verlagen. De partijen maken gebruik van een innovatief financieringsinstrument: een Social Impact Bond (SIB). Het gaat om een investering van ruim 1,2 miljoen Euro, waarvan ABN AMRO 426.000 Euro voor haar rekening neemt.

Een Social Impact Bond (SIB) is een contract waarbij private investeerders betalen om een maatschappelijk vraagstuk op te lossen. Of de investeerder zijn geld terugkrijgt en rendement ontvangt, hangt af van het succes van het project. Op dit moment zijn er in Nederland vijf SIB’s actief, waarvan ABN AMRO er drie heeft gefinancierd.

Gerrit Zalm, bestuursvoorzitter ABN AMRO: 'Ik ben er trots op dat dit al weer onze derde social impact bond is. We zetten graag onze expertise in om te helpen maatschappelijke doelstellingen te realiseren. We blijven dit financieringsinstrument inzetten om een verschil te maken bij diverse maatschappelijke uitdagingen. Dat past bij onze rol als duurzame financierder.'

Meer hierover is te lezen in het persbericht van het ministerie van Veiligheid en Justitie