Toelichting Frans Woelders op de update onderzoek naar overtreden interne regels bij verbeteren hypotheekadvies

Zakelijke documenten met laptop op tafel

De bank maakt vandaag bekend dat in het onderzoek naar het verbeteren van hypotheekadviezen 90 medewerkers handtekeningen hebben gekopieerd. Het onderzoek loopt nog. Frans Woelders, algemeen directeur Retail, geeft een toelichting.

Ik betreur ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren en dat we hiermee het vertrouwen van klanten hebben geschaad. We zullen er alles aan doen om dat te herstellen. Frans Woelders Frans Woelders Algemeen directeur Retail

Frans, waarom deze update?

‘In november hebben we bekend gemaakt dat bij negen medewerkers was vastgesteld dat zij handtekeningen hebben gekopieerd . We zijn daarop een grondig onderzoek gestart. Dat onderzoek loopt nog, maar ik wil graag de collega’s informeren over de stand van zaken.

Wat gebeurt er met de medewerkers die handtekeningen hebben gekopieerd?

‘Zoals ik in het Financieele Dagblad van 8 november heb gezegd, kunnen de maatregelen in principe variëren van berisping tot ontslag. We zullen dat op individuele basis beoordelen. Enkele tientallen collega’s moeten ook nog worden gehoord. Zorgvuldigheid is hierbij voor ons belangrijker dan snelheid. Dit is ook de reden waarom het proces enige tijd in beslag neemt. In de komende periode gaan we medewerkers individueel hierover informeren. Naar verwachting zullen de meeste betrokken medewerkers in de komende weken duidelijkheid van ons krijgen.’

Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Ik snap dat het voor een adviseur lastig kan zijn om terug te gaan naar de klant, als het gaat om een wijziging in het advies waarbij er geen impact is voor de klant. Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt.

De kwestie zal worden besproken met de Stichting Tuchtrecht Banken. Waarom is dat?

‘Alle medewerkers hebben de bankierseed afgelegd. En de Stichting Tuchtrecht Banken toetst of een beëdigde persoon in de financiële sector zich aan de bij de Bankierseed horende Gedragscode heeft gehouden.’

Wat gebeurt er richting de klanten van wie de handtekening is gekopieerd?

‘Op dit moment is er nog steeds geen aanleiding te denken dat klanten financieel benadeeld zijn. Mocht dit uiteindelijk toch wel zo zijn, dan zullen we dit uiteraard corrigeren’.

Wat is de impact op de dagelijkse gang van zaken bij Hypotheekadvies?

Het is, zeker ook vanwege de recente renteverhoging, enorm druk. Dat realiseer ik me goed. De saamhorigheid onder de collega’s om dingen samen op te lossen, is groot. Ik heb niets dan lof en waardering voor alle collega’s die nu samen de schouders er onder zetten en klanten helpen’.

Wat vind je er zelf eigenlijk van?

Relevante links