Update onderzoek naar overtreden interne regels bij verbeteren hypotheekadvies

Zijaanzicht van een vergadering

ABN AMRO maakt bekend dat in het onderzoek naar het overtreden van interne regels voor het verbeteren van hypotheekadviezen, 90 hypotheekadviseurs handtekeningen hebben gekopieerd. Enkele tientallen medewerkers moeten nog worden gehoord.

De bank heeft besloten dat de mogelijke arbeidsrechtelijke maatregelen voor betrokken medewerkers op individuele basis zullen worden vastgesteld. Ook wordt de kwestie besproken met de Stichting Tuchtrecht Banken.

Algemeen directeur Frans Woelders van ABN AMRO Retail: ‘Ik snap dat het voor een adviseur lastig kan zijn om terug te gaan naar de klant, als het gaat om een wijziging in het advies waarbij er geen impact is voor de klant. Vaak heeft de klant zelf ook gevraagd wat het nut is van nog eens een handtekening zetten. En misschien zijn we in het proces wel doorgeslagen in de terugkoppeling naar klanten. Maar wat de redenen ook zijn geweest om dit te doen, ze waren allemaal verkeerd. Ik wil daarnaast ook benadrukken dat er ruim 800 hypotheekadviseurs zijn die niet deze keuze hebben gemaakt.’

Woelders: ,,Ik betreur ten zeerste dat dit heeft kunnen gebeuren en dat we hiermee het vertrouwen van klanten hebben geschaad. Op dit moment is er nog steeds geen aanleiding te denken dat klanten financieel benadeeld zijn. Mocht dit wel gebeurd zijn, dan zullen we dit uiteraard voor klanten corrigeren.”

Relevante links