Circulair Friesland en Plug-In-City winnaars Circular Economy Awards

Circulair Friesland en Plug-In-City zijn winnaar van de Circular Economy Awards in de categorieën ‘Beste Circulaire Regio’ en ‘Werklocatie’. ABN AMRO is hoofdsponsor van de awards. De winnaars namen deze prijzen op 2 november in ontvangst tijdens het BT Event op Lelystad Airport. Circulair Friesland viel in de prijzen omdat zij laat zien dat de circulaire economie een tastbare, duurzame economie is, waarmee bedrijven geld kunnen verdienen en banen creëren. Plug-In-City zet circulariteit in de Brainport Regio op de kaart door een proeftuin te ontwikkelen die als een reizend circus door de stad trekt.

Via de Circular Economy Awards volgt ABN AMRO als hoofdsponsor de ontwikkelingen in de circulaire economie op de voet. In de afgelopen maanden bracht een vakjury met vertegenwoordigers van onder meer TNO, Urgenda en Metabolic in kaart welke organisaties en regio’s het beste scoren op het gebied van de circulaire economie. Dit resulteerde in 14 circulaire regio’s en 19 circulaire werklocaties die in aanmerking kwamen voor een Award. Tijdens de finale streden Circulair Friesland, de gemeente Haarlemmermeer en de gemeente Venlo voor de hoofdprijs in de categorie ‘Beste Circulaire Regio’. In de categorie ‘Werklocatie’ maakten Plug-In-City, Park 20|20 en de Blokhuispoort kans op een Award.

Circulair Friesland

Circulair Friesland is een vernieuwend initiatief dat erin is geslaagd de provincie Friesland te mobiliseren en circulariteit te combineren met economische voorspoed. De provincie en betrokken gemeenten zijn actief op het gebied van circulaire inkoop en aanbesteding en stimuleren het lokale midden- en kleinbedrijf. “De ABN AMRO Circular Economy Awards zijn een belangrijke erkenning voor organisaties die zich vanaf het begin hebben ingezet voor de circulaire economie”, zegt John Vernooij, voorzitter van de Vereniging Circulair Fryslân. Ook gedeputeerde Sander de Rouwe is blij met de prijs: “Friesland is een zeer gunstige ontwikkelregio voor de circulaire economie. Hiermee lopen wij voorop in Nederland.”

Plug-In-City

Plug-in-City is een bijzonder concept waarbij zeecontainers op braakliggend terrein in Eindhoven worden ingezet om een proeftuin voor de circulaire economie te ontwikkelen. Vanuit deze containers werken ontwerpers, architecten, ambachtslieden, kunstenaars, gamers en ondernemers samen volgens het principe van de deeleconomie. “Collectief denken staat bij ons voorop. Wij ontvangen geen subsidie, de grond en containers zijn geleend. Wij willen met ons initiatief bereiken dat een jonge generatie opstaat die de circulaire economie omarmt en oppakt”, aldus Bas Luiting van Redesign Factory die het concept van Plug-In-City bedacht.

"De Circular Economy Awards maken zichtbaar hoe bedrijven en regio’s circulaire oplossingen op een innovatieve manier inzetten in hun regio of op werklocaties. Circulair Friesland en Plug-In-City zijn inspirerende voorbeelden van werklocaties en regio’s die gericht kiezen voor circulaire materialen, energiezuinig werken, gezondheid meewegen en ook hun eigen organisatie circulair inrichten", vertelt Eric Zwaart, Sector Banker Overheid en Onderwijs van ABN AMRO. "Wij zijn erg enthousiast over de hoge kwaliteit van alle inzendingen en we hopen dat ook andere organisaties dit voorbeeld zullen volgen."

Over de Circular Economy Awards

ABN AMRO is als hoofdsponsor verbonden aan de Circular Economy Awards. Dit is een jaarlijkse verkiezing van de beste Nederlandse initiatieven op het gebied van de circulaire economie. ABN AMRO beschouwt de circulaire economie als een belangrijke ontwikkeling voor haar eigen bedrijfsvoering. Circulaire oplossingen kunnen een significante rol spelen in de verduurzaming van de bebouwde omgeving.De Circular Economy Awards maken zichtbaar hoe bedrijven en regio’s hier op een succesvolle manier invulling aan geven. Zo volgt ABN AMRO de ontwikkelingen binnen de circulaire economie op de voet. ABN AMRO wil bijdragen aan een duurzame samenleving door onder meer de verduurzaming van de gebouwde omgeving in Nederland te versnellen. Zij heeft haar duurzame ambities vastgelegd in Missie 2030, waarin ABN AMRO zich ten doel heeft gesteld dat al het vastgoed in haar portefeuille in 2030 gemiddeld over energielabel A beschikt.