Syrische Mohamad Al Jounde wint dertiende Internationale Kindervredesprijs

De Internationale Kindervredesprijs 2017 van KidsRights is gewonnen door Mohamad Al Jounde. De prijs werd uitgereikt door Malala Yousafzai (winnares Nobelprijs voor de Vrede 2014). Het is de dertiende keer dat de International Kindervredesprijs is uitgereikt.

De 16-jarige Mohamad groeide op in Syrië, maar vluchtte naar Libanon toen het in zijn thuisland te gevaarlijk werd. Net als duizenden andere gevluchte kinderen kon hij niet naar school, en hij besloot om hier iets aan te doen. Samen met zijn familie bouwde Mohamad een school in een vluchtelingenkamp, waar 200 kinderen nu onderwijs krijgen. Op 12-jarige leeftijd gaf Mohamad al wiskunde- en fotografieles. Hij helpt kinderen om trauma’s te verwerken, te leren en om plezier te hebben door middel van spel en fotografie.

Mohamad Al Jounde ontving de prijs in de Ridderzaal in Den Haag in het bijzijn van Kindervredesprijswinnaars van eerdere jaren. Ook Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO was aanwezig: ‘Ik ben er trots op de jonge voorvechters voor een betere wereld te ontmoeten en hun verdiensten te eren. Zij die knokken om hun dromen en ambities waar te maken, zich niet neerleggen bij de lastige omstandigheden waarin zij en anderen moeten leven en daarmee het verschil maken. ABN AMRO gelooft in het werk van KidsRights en begrijpt dat haar ambities een zaak van lange adem zijn. We zijn daarom al sinds 2006 sponsor van KidsRights, hoofdsponsor van de Kindervredesprijs en van The Youngsters.’