ABN AMRO en mensenrechten

ABN AMRO heeft mensenrechten hoog in het vaandel. De bank heeft specifiek beleid waarin staat hoe we zelf daar mee omgaan en wat we op dat vlak van klanten verwachten.

Meer hierover is onder meer te vinden in ABN AMRO’s mensenrechten rapport. ABN AMRO was de eerste bank ter wereld die conform UN regels in dit rapport verantwoording aflegde over haar mensenrechtenbeleid en de implementatie daarvan. Ook op de website van de bank is veel te vinden over hoe ABN AMRO omgaat met dit thema. Jaarlijks organiseert de bank een mensenrechtencongres voor haar stakeholders.

ABN AMRO toetst haar klanten op de naleving van haar duurzaamheidsbeleid. In die gevallen waar een bedrijf in strijd handelt met het bank beleid, volgt een zogenaamd engagementtraject. Door engagement wendt de bank haar invloed aan om samen met de klant de situatie te veranderen. Als dat niet binnen de gestelde tijdslijnen lukt, is de ultieme consequentie dat de klantrelatie kan worden beëindigd. Meer informatie over de engagementtrajecten van ABN AMRO is te vinden in de engagement rapportage​ (PDF 78 KB).

Naast mensenrechten heeft ABN AMRO ook klant vertrouwelijkheid hoog in het vaandel. De bank deelt daarom geen klant informatie in het openbaar. Dat kan gaan om namen van klanten, de vraag of ABN AMRO engagement gesprekken voert met bepaalde klanten en de inhoud van die gesprekken. Het delen van klant informatie is vaak niet toegestaan door wet- en regelgeving, zelfs niet als de klant daarvoor toestemming heeft gegeven. Toch zoekt ABN AMRO naar manieren om daar nog transparanter over te zijn.

Het bevorderen van het naleven van mensenrechten kunnen banken niet alleen, dat vraagt om een gezamenlijke aanpak. ABN AMRO is partij in het IMVO convenant (het ‘banken convenant’). In deze samenwerking slaan banken, vakbonden, ngo’s en overheid de handen ineen op dit onderwerp. Gekeken wordt wat goed gaat en zeker ook wat er beter kan. Zo wordt onder meer naar het onderwerp het instellen van een klachten mechanisme van gedupeerden gezamenlijk gekeken.