ABN AMRO en overheid binden strijd aan tegen helpdeskfraude

In de strijd tegen helpdeskfraude slaan ABN AMRO, de overheid en elf andere private partijen de handen ineen. Alle partijen committeren zich eraan om vanuit hun eigen expertise bij te dragen aan een oplossing voor dit fenomeen. De betrokken partijen hebben een intentieverklaring getekend.

De fraudeurs bellen vaak vanuit landen als India en Pakistan en geven zich uit voor helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft. Via verschillende werkwijzen weten zij zich vervolgens op slinkse wijze toegang te verschaffen tot de computer van het slachtoffer om vervolgens via internetbankieren geld over te maken. Het overgemaakte geld verdwijnt vaak pijlsnel naar het buitenland.

"Deze intentieverklaring is wat ons betreft een logische vervolgstap op onze andere samenwerkingsverbanden om cybercriminaliteit en fraude tegen te gaan, aldus Emiel den Boer, Head of Crime Prevention van ABN AMRO. "Door samen te werken met partijen binnen én buiten de financiële sector kunnen we een effectieve vuist maken tegen deze laffe vorm van criminaliteit. Daarmee denken wij niet alleen onze eigen klanten beter te kunnen voorlichten en beschermen, maar ook de klanten van andere banken en telecombedrijven."

Unieke samenwerking

Aan deze publiek-private samenwerking doen verschillende private partijen mee, waaronder Microsoft Corporation, Teamviewer GmbH, KPN, VodafoneZiggo, Western Union Company, MoneyGram International, ING, Rabobank, de Volksbank en de Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland. Het OM, de Nationale Politie en de ACM nemen deel namens de publieke sector.

Het persbericht van het OM en de intentieverklaring is hier te vinden.