ABN AMRO Energy Transition Fund neemt meerderheidsbelang in OrangeGas

Voor beide partijen komt deze investering op een uitstekend moment. OrangeGas heeft hiermee de mogelijkheid om haar netwerk uit te breiden, actief te worden in nieuwe landen en haar ambitie te verwezenlijken om binnen 5 jaar uit te groeien tot de grootste schone brandstoffen aanbieder van Noordwest Europa. Voor het Energy Transition Fund (ETF) van ABN AMRO is deze investering een goede aanvulling op de bestaande portefeuille die vooral bestaat uit investeringen in bedrijven die actief zijn in zonne-en windenergie.

Ambities realiseren

"Met ETF hebben wij een aandeelhouder gevonden die vertrouwen heeft in onze midden en lange termijn visie en hierdoor krijgen wij de middelen om onze ambities te realiseren", aldus Marcel Borger, oprichter en directeur OrangeGas. Als oprichter blijft Borger aandeelhouder.

Verduurzamen mobiliteit

Frederik Deutman van ETF vult aan: "We hebben de afgelopen tijd veel partijen gesproken die bezig zijn om het wagenpark te verduurzamen. Naast de snelle groei van het aantal elektrische auto’s zien wij ook een belangrijke rol weggelegd voor groengas als schone brandstof en op langere termijn waterstof. OrangeGas heeft in deze sectoren een mooie positie opgebouwd en wij hebben veel vertrouwen in het team van OrangeGas om de verdere groei in goede banen te leiden."

Risicodragend kapitaal ten behoeve van groei

Via het ETF biedt ABN AMRO bedrijven die actief zijn in de energietransitie de mogelijkheid om risicodragend kapitaal aan te trekken en verdere groei te realiseren. Het fonds werd eerder dit jaar opgericht.