ABN AMRO lanceert Komgo

ABN AMRO lanceert samen met 14 toonaangevende multinationals in financiële dienstverlening, handel en productie, het open platform Komgo SA. Dit is een platform dat processen rondom de financiering van grondstoffenhandel digitaliseert door middel van een open blockchain platform. Deze processen zullen hierdoor sterk veranderen.

Karin Kersten, Hoofd Trade and Commodity Finance bij ABN AMRO: "We zijn heel trots om samen met andere leidende partijen uit de handelsfinanciering bij de initiatiefnemers van Komgo te horen. Komgo zal een open financieringsplatform zijn dat de verwerking van transactieprocessen rond grondstoffenfinanciering zal veranderen. De efficiency zal sterk toenemen en operationele risico’s en kosten zullen dalen. Het platform is ontworpen om aan te kunnen sluiten op andere grondstoffen platforms."

Partners van ABN AMRO in deze onderneming zijn BNP Paribas, Citi, CréditAgricole Groupe, Gunvor, ING, Koch Supply & Trading, Macquarie, Mercuria, MUFG Bank, Natixis, Rabobank, Shell, SGS en Societe Generale.

Het blockchain platform wordt ontwikkeld in samenwerking met ConsenSys, een mondiaal bedrijf met technologen en ondernemers die applicaties, infrastructuur, en oplossingen bouwen op het Ethereum netwerk.

Komgo opereert vanuit Geneve en biedt aanvankelijk twee producten aan. De eerste zal het know-your-customer proces standaardiseren en faciliteren. Het tweede product is een ‘digitale kredietbrief’, waarmee grondstoffenhandelaren en andere platforms digitale handelsinformatie kunnen verstrekken aan de bij Komgo aangesloten banken van hun keuze.