ABN AMRO neemt deel aan grootste opruimactie ooit

Tientallen grote Nederlandse bedrijven en organisaties, waaronder ABN AMRO, ondersteunen World Cleanup Day. Die zal dit jaar op zaterdag 15 september 2018 voor het eerst wereldwijd worden gehouden, ook in Nederland. Met miljoenen deelnemende vrijwilligers in meer dan 150 landen wordt het de grootste cleanup ooit.

In Nederland is Plastic Soup Foundation (PSF) zogeheten country leader van deze unieke World Cleanup Day. Voor de organisatie van het evenement heeft PSF de handen ineen geslagen met Nudge, de grootste duurzaamheidsorganisatie in Nederland, om zoveel mogelijk vrijwilligers, bedrijven en gemeenten bij de opruimactie te betrekken. ABN AMRO is tevens partner van Nudge en investeert via haar Social Impact Fonds in dit bedrijf.

Op World Cleanup Day staat iedereen zij aan zij; supermarktketens, frisdrankfabrikanten, milieuorganisaties, burgers, iedereen helpt mee om Nederland schoner te maken. Dát is het idee. ABN AMRO zal World Cleanup Day Nederland op verschillende manieren ondersteunen, namelijk via financiële support en door initiatieven te ontplooien om haar medewerkers en klanten enthousiast te maken op 15 september mee te doen.

Kostbare data verzamelen

Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation: “World Cleanup Day is niet zomaar een opruimactie. Een heel leger aan vrijwilligers gaat die dag ook kostbare data verzamelen. Alle deelnemers gaan namelijk monitoren: ze gaan in hun straat, in hun wijk of park, langs rivieren en langs wegen vastleggen wat ze aan zwerfvuil vinden. Dat gaat gebeuren aan de hand van een handige app die onder andere in Nederland zal worden gebruikt. Zo wordt de World Cleanup Day over twee maanden ook de grootste citizen science operatie in ons land.”

Vanuit een nationaal commandocentrum wordt de landelijke operatie gecoördineerd, onder toeziend oog van journalisten. Diezelfde avond wordt bekendgemaakt wat er in het hele land aan zwerfafval is gevonden: welke items, welke merken, welke locaties. Daarmee zal World Cleanup Day unieke data opleveren voor wetgevers, beleidsmakers, gemeenten en het bedrijfsleven.