ABN AMRO werkt mee aan ontwikkeling circulair business model

Vandaag publiceert een interdisciplinair consortium, bestaande uit Sustainable Finance Lab, Circle Economy, Fairphone, PGGM, ING, ABN AMRO, NBA, Allen & Overy en Circularise, een whitepaper met oplossingen om een Product-as-a-Service businessmodel te ontwikkelen. Samen hebben ze een rendabel Product-as-a-Service model gecreëerd voor de modulaire smartphone Fairphone. In de whitepaper kun je lezen wat zij in dit proces hebben geleerd en worden open source templates voor contracten en een cashflowtool beschikbaar gesteld.

De meeste circulaire bedrijven hebben te maken met bedrijfsmodellen die gericht zijn op gebruik en service in plaats van bezit. Door het ontbreken van een proof of concept is het vaak lastig om kansen en risico’s te interpreteren en daar de financiering op te baseren.

Deze samenwerking heeft relevante inzichten geleverd in het financieren van Product-as-a-Service verdienmodellen, volgens Hein Brekelmans, Hoofd Sustainable Finance Desk ABN AMRO.  We hebben met plezier met deze groep over dit complexe probleem nagedacht. Ik denk dat veel bedrijven van de inzichten uit de whitepaper kunnen profiteren. ABN AMRO wil voor bedrijven een partner zijn in de transitie naar de circulaire economie. Daarom denken wij graag mee over de omschakeling naar duurzame bedrijfsmodellen”.

Lees meer over ABN AMRO en circulaire economie in het rapport ‘Alles van waarde’.

Het volledige persbericht over het nieuwe financieringsmodel is hier te vinden.