ABN AMRO betreurt publicatie in het Financieele Dagblad

Vandaag publiceert het Financieele Dagblad (FD) een artikel over ABN AMRO naar aanleiding van een brief van anonieme bronnen aan onze president commissaris Tom de Swaan. De brief is ook aan het FD gestuurd.

De anonieme bronnen zeggen dat zij een groep zijn van ca. 40 hoge managers die aan het bestuur van de bank rapporteert en vragen om een aantal zaken, waaronder een gesprek met onze president commissaris Tom de Swaan en de status van klokkenluider.

FD baseert zich op anonieme bronnen

Het FD heeft op geen enkele manier aangetoond dat de krant de identiteit kent van een of enkele van de briefschrijvers of dat het om ABN AMRO medewerkers gaat, laat staan dat het een groep ‘hoge managers’ is. Het FD bericht steunt daarom enkel op ‘ingewijden’ die het verhaal van de briefschrijvers zouden bevestigen. Kortom anonieme bronnen, die het verhaal van anonieme bronnen bevestigen. Desondanks heeft het FD ervoor gekozen om de beweringen in de brief over de bank te publiceren in een nieuwsverhaal.

ABN AMRO heeft de beweringen in dit nieuwsverhaal van het FD op meerdere onderdelen weersproken en het FD aangesproken op haar journalistieke keuze. ABN AMRO betreurt de werkwijze van het FD in dezen. ABN AMRO herkent het geschetste beeld van het artikel en de brief ook helemaal niet.

Nadat het FD ABN AMRO confronteerde met de brief, hebben president-commissaris Tom de Swaan en CEO Kees van Dijkhuizen een interview gegeven aan het FD.

Banking for better

ABN AMRO hecht grote waarde aan open en transparante onderlinge communicatie in de hele organisatie en kent daarvoor tevens diverse formele processen, waaronder een klokkenluidersregeling.

De bank staat voor een open cultuur met ruimte voor tegengeluid, juist ook als onderdeel van onze nieuwe purpose Banking for Better, for generations to come. Het bespreekbaar maken van dagelijkse grote en kleine dillemma’s, onderling tussen collega’s maar ook met klanten en overige stakeholders, hoort daar nadrukkelijk bij. Dat we die cultuur hebben blijkt uit het jaarlijkse, in oktober, gehouden Employee Engagement Onderzoek (EEO). Daar zijn de scores op open cultuur, ruimte voelen om je uit te spreken en mee kunnen praten juist gestegen. Ook de algehele EEO is gestegen.

Ook de Raad van Medewerkers herkent zich niet in het geschetste beeld en voelt heel nadrukkelijk ook de mogelijkheid om alles te kunnen zeggen in open en constructieve dialoog.