Storingen door DDoS-aanvallen

ABN AMRO heeft in het weekend van 27 en 28 januari te maken gehad met drie DDoS aanvallen. De laatste aanval is inmiddels afgewend en de systemen zoals Mobiel Bankieren, Internet Bankieren en IDEAL zijn weer normaal beschikbaar voor klanten. Zoals gebruikelijk blijft de bank de beschikbaarheid monitoren en door de aanvallen dit weekend is er extra alertheid. ABN AMRO biedt haar excuses aan voor het ongemak. De veiligheid van het betalingsverkeer en klantgegevens is niet in het geding geweest.

Internet Bankieren, Mobiel Bankieren, de website abnamro.nl en iDeal waren op 27 januari vanaf ongeveer 20.00 tot 00.15 uur en op 28 januari vanaf ongeveer 12.00 tot 14.00 uur en na 19.00 uur niet beschikbaar of erg traag vanwege een zogenaamde DDoS-aanval. Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar wordt.

Het gaat hier niet om een hack. De veiligheid van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDeal zijn op geen enkel moment in het geding geweest. Op 26 januari heeft de bank last gehad van een storing die geen DDOS aanval als oorzaak had, maar een technische storing betrof. In de avond van 16 januari heeft de bank wel ook een DDoS-aanval gehad. ABN AMRO biedt haar excuses aan voor het ongemak.