Gebarista’s bij ABN AMRO: Koffie bestellen met een gebaar

Bezoekers van het ABN AMRO kantoor aan de Koningskade in Den Haag kunnen hun koffievariant voortaan op een bijzondere manier bestellen: met een gebaar. Bij de bank werken namelijk vanaf deze week gebarista’s: dove medewerkers die de bestelling van een cappuccino of een andere koffie in gebarentaal opnemen.

Bezoekers en medewerkers reageren zeer positief op het initiatief, vertelt Kees Olivier, directeur voor het Haagse kantoor aan de Koningskade: “Klanten zijn aangenaam verrast en veel van onze medewerkers kwamen al snel nieuwsgierig kijken. Het is even wennen, maar het bestellen gaat iedereen goed af.” Om klanten wegwijs te maken staan op een scherm de gebaren voor de verschillende koffievarianten. “En minstens zo belangrijk als de manier van bestellen: de bediening is uitmuntend en de koffie is heerlijk. Iedereen loopt weg met een glimlach.” Van maandag tot en met vrijdag kunnen klanten tussen 10.00 en 14.00 uur terecht bij een van de gebarista’s.

Arbeidsbeperkten duurzaam aan het werk

Begin dit jaar opende ABN AMRO in haar duurzame paviljoen Circl in Amsterdam de Sign Language Coffee Bar, de eerste locatie met gebarista’s. De grotere kantoren van ABN AMRO zullen één voor één volgen, met Den Haag als een van de eerste. Het initiatief is onderdeel van het meerjarige programma van ABN AMRO om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De bank vindt het belangrijk om de positie van arbeidsbeperkten te versterken. ABN AMRO werkt voor het initiatief met dove barista’s samen met Ctalents, een werkbemiddelaar voor mensen met een zintuigelijke beperking.