The March for our Lives wint veertiende Internationale Kindervredesprijs

De veertiende Internationale Kindervredeprijs is dit jaar voor het eerst niet aan een individu, maar aan een collectief toegekend. David Hogg, Emma Gonzalez, Jaclyn Corin and Matt Deitsch, beter bekend als de initiators van The March for our Lives, kregen de prijs vandaag uit handen van Kidsrights beschermheer Desmond Tutu.

Op 14 februari van dit jaar liep een oud-leerling de Marjory Stoneman Douglas Highschool binnen en schoot 17 mensen, waaronder 14 kinderen, dood. Het was de school van David, Emma, Jaclyn en Matt, die op dat moment allen aanwezig waren. Ze overleefden maar lieten het daar niet bij. Met hun vredelievende maar krachtige strijd voor een veiligere school -en leefomgeving wisten ze niet alleen mensenmassa’s maar ook de politiek in beweging te krijgen voor hun missie. Het buitengewoon gedreven viertal is zo in no-time uitgegroeid tot een massale volksbeweging.

ABN AMRO is al sinds 2006 trotse hoofdsponsor van de Kindervredesprijs en de KidsRights Youngsters, omdat ABN AMRO  gelooft in deze krachtige jonge changemakers en de bank hen wil helpen in hun missie om de wereld een beetje mooier te maken. CEO Kees van Dijkhuizen: ‘ Vandaag eren we kinderen en jongeren over de hele wereld die op dappere wijze zijn opgestaan tegen grote en kleine misstanden. Deze dappere kinderen verdienen onze steun en wij zijn trots die te kunnen geven, zodat ze hun missie kunnen voortzetten en anderen kunnen inspireren tot eenzelfde grootsheid.’

De Internationale Kindervredesprijs is een initiatief van ABN AMRO’s partner KidsRights, dat zich inzet voor kinderrechten wereldwijd en uitzonderlijke jonge changemakers een podium geeft. De uitreiking vond voor het eerst niet plaats in de Haagse Ridderzaal, maar in The City Hall van Kaapstad, Zuid Afrika. Hiertoe is besloten om eer te bewijzen aan aartsbisschop en beschermheer Desmond Tutu én aan eeuwige changemaker Nelson Mandela,  die dit jaar 100 zou zijn geworden.