44 vastgoedleningen naar Attestor

ABN AMRO heeft een overeenkomst gesloten met investeerder Cumberland voor de verkoop van 44 vastgoedleningen met een gezamenlijke nominale waarde van ruim EUR 100 miljoen. Cumberland heeft Attestor Capital LLP (Attestor) aangewezen als beheerder van de leningen.

Het gaat om een vervolgtransactie op een eerdere transactie met dezelfde koper. Net als toen betreft het vastgoedleningen onder bijzonder beheer. Gemiddeld zijn deze leningen 5 jaar onder bijzonder beheer geweest. Er wordt voor klanten onder bijzonder beheer gezocht naar permanente oplossingen voor de betreffende klantsituaties. Helaas is dat voor deze klanten niet gelukt.

Van de leningen was 90 procent ondergebracht bij het team dat zich bezighoudt met het afwikkelen van leningen. In driekwart van de gevallen was het krediet opgezegd. ABN AMRO heeft de keuze gemaakt om niet verder te gaan met afwikkeling van deze leningen en eventuele uitwinning van de zekerheden maar deze leningen onder te brengen in een aparte vennootschap en deze te verkopen.