ABN AMRO, de haven van Rotterdam en Samsung SDS bewijzen dat blockchaintechnologie werkt voor DELIVER

De eerste papierloze, onmiddellijk gefinancierde, van deur tot deur traceerbare container uit Korea is aangekomen in Nederland via het op blockchain werkende platform DELIVER

ABN AMRO, de haven van Rotterdam en Samsung SDS hebben bewezen dat blockchaintechnologie interoperabiliteit mogelijk maakt en hebben aangetoond dat de integratie van traceerbaarheidssystemen voor containers, de verwerking van de benodigde vrachtpapieren en de financiering volledig papierloos binnen een vertrouwde en veilige omgeving uitgevoerd kunnen worden.

Nieuwe technologie zoals blockchain heeft de potentie om integraal ketenbeheer volledig over te nemen en traditionele werkwijzen om te gooien. Zoals de "proof of concept" heeft aangetoond, is een integraal ketenbeheersysteem met papierloze integratie van fysieke, administratieve en financiële stromen nu daadwerkelijk uitvoerbaar. Het DELIVER-concept stimuleert automatisering van processen en biedt meerwaarde aan alle actoren in de toeleveringsketen.

Handelsstromen dienen vaak als onderpand voor bedrijfsleningen. Edwin van Bommel, Chief Innovation Officer bij ABN AMRO: "Wij zetten sterk in op het helpen van onze klanten in hun proces om handelsstromen volledig te automatiseren. Alle partijen die betrokken zijn bij handelsstromen kunnen zo profiteren van effectievere controle, grotere efficiëntie, transparantie en traceerbaarheid."

Het doel van deze nieuwe fase is de uitvoer van pilots met verschillende verladers uit verschillende sectoren, werkzaam op verschillende handelsroutes. Nu we de fase van 'proof of concept' achter de rug hebben, hebben de partners ABN AMRO, de haven van Rotterdam en Samsung SDS een uitgebreide samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de volgende fase van het project DELIVER. Het uiteindelijke doel is het opzetten van een open, onafhankelijk en global platform voor de Verladers. Dit zal de transparantie en efficiëntie van toeleverketens verbeteren en op de lange termijn mogelijk leiden tot miljoenen euro's aan kostenbesparingen. In deze fase verkennen we op welke manier dit vorm kan worden gegeven. Hierbij houden we rekening met alle mogelijke bedrijfsmodellen.