ABN AMRO deelnemer aan Bank voor de klas

Tijdens de landelijke Week van het geld (25 t/m 29 maart) geven duizenden enthousiaste bankmedewerkers circa 4000 gastlessen financiële educatie op Nederlandse basisscholen. ABN AMRO doet dit jaar voor de negende keer mee. Kees van Dijkhuizen gaf bij de feestelijke opening op 25 maart een gastles in Breda. ‘Ben jij een held met je geld?’ is het thema dit jaar.

Bank voor de klas

Sinds 2011 organiseert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) met haar leden ‘Bank voor de klas’, het gezamenlijke programma voor financiële educatie, met gastlessen voor de groepen 6, 7 en 8 van het basisonderwijs. Bank voor de klas maakt elk jaar een nieuwe Cash Quiz, een spannend en interactief spel over (omgaan met) geld. Het spel wordt door de leerlingen gespeeld tijdens de gastles met de bankmedewerker als quizmaster. De Cash Quiz sluit aan op de leerdoelen voor financiële educatie van het NIBUD. Meer hierover is hier te vinden.

ABN AMRO

ABN AMRO doet sinds de start van Bank voor de klas mee. Elk jaar zetten honderden ABN AMRO-medewerkers zich in om in de Week van het Geld kinderen bewust met geld te leren omgaan. Dit jaar zullen 250 ABN AMRO medewerkers tijdens deze week circa 400 gastlessen op scholen in het hele land verzorgen.

Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO: “Niet in alle gezinnen is praten over geld vanzelfsprekend. ABN AMRO vindt het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al leren om bewust met geld om te gaan en vroeg wegwijs worden gemaakt in financiële zaken. Daarvoor zetten we graag onze kennis in.”

Rest van het jaar

ABN AMRO heeft in samenwerking met het Nibud het lespakket ‘Word een held met je geld’ ontwikkeld. Medewerkers van ABN AMRO geven vanuit dit programma het hele jaar door gastlessen in groepen 5-6-7 en 8, om kinderen op een speelse manier mee te nemen langs verschillende financiële thema’s. Dat gaat over: hoe kun je slim sparen? Wat zijn de risico's van geld lenen? Maar ook: wat doet reclame met je, en hoe ga je om met de verleiding om te kopen?