ABN AMRO en Mitsubishi slaan handen ineen voor circulaire bouw

ABN AMRO is een samenwerking aangegaan met Mitsubishi Elevator Europe voor verdere verduurzaming van de bouwsector. In de Veenendaalse fabriekshal van Mitsubishi tekenden Miranda Stokkingreef (CEO ABN AMRO Asset Based Finance) en Evert Visser (Senior Managing Director Mitsubishi Elevator Europe) de overeenkomst.

Mitsubishi, dienstverlener in verticale mobiliteit, bracht in 2016 als eerste een circulaire lift op de markt, conform haar concept ‘M-Use®’. M-Use® is de benaming voor een uniek circulair model op basis waarvan Mitsubishi voor een lage initiële investering liftinstallaties van hoogwaardige kwaliteit en met gegarandeerde prestaties aanbiedt. Mitsubishi blijft eigenaar van de lift en daarmee verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Een M-Use®-lift gaat hierdoor langer mee dan ‘normale’ liften. Wanneer een lift uiteindelijk vervangen moet worden, hergebruikt of recyclet Mitsubishi de materialen. Inmiddels kan ruim 95% van de liftonderdelen van de M-Use®-liftinstallatie worden gerecycled of worden hergebruikt.

Samen circulair

ABN AMRO erkent het potentieel van deze M-Use®-contracten. Dat is de reden waarom de bank een langdurige samenwerking aangaat met Mitsubishi om het gebruik van dergelijke oplossingen te stimuleren bij bouwprojecten van klanten. Miranda Stokkingreef, CEO ABN AMRO Asset Based Finance: “ABN AMRO wil klanten graag begeleiden in de transitie naar duurzaam ondernemen. Daarbij zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe businessmodellen. Met Mitsubishi als partner en het M-Use®-project zetten we een mooie concrete stap naar een nog groenere bouwsector.”

Duurzaamheid onderdeel van de strategie

Duurzaamheid is een kernonderdeel van de strategie van ABN AMRO. De bank heeft concrete doelen op circulaire deals. In 2020 wil de bank minimaal 100 circulaire deals hebben gefinancierd met een totaal lening volume van minimaal EUR 1 miljard. Ook bouwt de bank zelf circulair en deelt haar ervaringen met klanten. In 2017 opende ABN AMRO het circulaire paviljoen ‘Circl’, met daarin een M-Use®-lift.