ABN AMRO wisselt blockchain-kennis uit tijdens handelsmissie naar Singapore

Hoe kunnen we met andere banken en publieke partijen samenwerken om financiële criminaliteit te detecteren? En hoe dragen innovatieve blockchain-toepassingen bij aan een veilige samenwerking? Deze vragen staan centraal in de challenge die ABN AMRO organiseert tijdens de handelsmissie naar Singapore, van 11 tot en met 15 november.

Onder het motto ‘Blockchain for good’ onderzoeken de Nederlandse en Singaporese deelnemers hoe distributed ledger technologie (DLT), zoals blockchain en smart contracts, kan bijdragen aan het oplossen van maatschappelijk uitdagingen en milieuproblemen.

Een van die uitdagingen zijn client due dilligence (CDD)-processen en het detecteren en voorkomen van financiële criminaliteit. Technologieën als blockchain kunnen deze processen effectiever en veiliger maken. De vraag hoe dat kan en welke bestuurlijke en wettelijke uitdagingen daarbij komen kijken, staat centraal bij de challenge die ABN AMRO samen met IBM organiseert. Hieraan nemen onder andere De Nederlandsche Bank deel, de Singaporese centrale bank en vereniging van banken, Rabobank en ING. Maar ook bedrijven en start-ups als Cap Gemini, Consensys, R3, Unchain en Dusk Network.

Best practices delen voor innovatieve oplossingen

Ivich Hoffman, product owner Innovation & Design bij Detecting Financial Crime bij ABN AMRO: “Veel publieke en private partijen, nationaal en internationaal, zijn bezig met innovaties die financiële criminaliteit opsporen en voorkomen. Met deze challenge wisselen we kennis en ervaring uit en kijken we waar en hoe we kunnen samenwerken. De learnings kunnen we ook meenemen in het onderzoek dat Nederlandse banken nu doen om samen een organisatie op te richten die betalingstransacties monitort.”

Sterke ecosystemen

Nederland is voorloper op het vlak van blockchain, terwijl Singapore zich snel ontwikkelt tot een van de meest gedigitaliseerde landen in de wereld. “Beide landen hebben sterke ecosystemen op het vlak van blockchain. En ABN AMRO heeft inmiddels heel wat ervaring opgedaan met blockchain-pilots en platformen als VAKT, Komgo, Forcefield and DELIVER,” aldus Marjan van der Plas, senior innovatiemanager DLT ecosystems bij ABN AMRO.

Over de handelsmissie

De handelsmissie is georganiseerd door de Dutch Blockchain Coalition, waarvan ABN AMRO partner is. Partners for International Business (PIB), een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, coördineert de handelsmissie. De missie staat onder leiding van Raymond Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hij is verantwoordelijk voor de digitale overheid.