ABN AMRO wint prijs voor beste ICT-project met project tegen mensenhandel

ABN AMRO heeft op 29 oktober jl. de Computable Award in de categorie ICT-project van het Jaar 2019 in het Grootbedrijf gewonnen. Computable maakte 21 winnaars bekend, waarbij dit project de hoogste gemiddelde eindscore haalde.

In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid zette ABN AMRO een project op om een bijdrage te leveren aan het opsporen van mensenhandel. Inmiddels doen ook andere Nederlandse banken mee aan het project. De jury van Computable Awards liet weten: ’Als er één project was waarbij de jury onder de indruk was van de maatschappelijk waarde, dan was het dit project wel’.

Social impact is een van de focuspunten van ABN AMRO’s strategie, waar al jaren hard aan gewerkt wordt. Mensenhandel is een wereldwijd probleem. Met de analyse van transactiegegevens wil ABN AMRO een bijdrage leveren aan de bestrijding daarvan. Daarmee wordt een nieuw aspect toegevoegd aan de ‘due diligence op mensenrechten’. In september van dit jaar onderstreepte Tanja Cuppen, Chief Risk Officer ABN AMRO, het belang van inspanningen van de financiële sector tegen uitbuiting en mensenhandel. Dat was tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties met de presentatie van het eindrapport van het Liechtenstein Initiatief.

Tanja Cuppen: “Uitbuiting en mensenhandel zijn een grote bedreiging voor de samenleving. Mondiaal zijn 40 miljoen, ofwel 1 op de 185 mensen slachtoffer van uitbuiting of mensenhandel, een afschrikwekkend aantal. Er wordt enorm veel geld aan verdiend, meer dan in de tijd dat de wereld nog slavernij kende. Ik ben dan ook enorm trots op de erkenning van onze inspanningen in de strijd tegen mensenhandel en hoop dat dit initiatief veel navolging krijgt zodat deze misstanden meer en meer bestreden worden.”

Meer informatie is te lezen op Computable

Relevante links