Circulaire economie: wat wij doen en wat jij kunt doen!

Een wereld zonder afval waar spullen en grondstoffen zo lang mogelijk worden hergebruikt. Dat is de sleutel naar een duurzame wereld. Dat vraagt om een drastisch andere aanpak van producenten en consumenten en van de manier waarop banken naar financieringsvragen kijken.

In de huidige lineaire economie wint de mens grondstoffen, maakt daar spullen van, en gooit die weer weg zodra ze kapot zijn of niet langer gewenst. In een circulaire economie worden spullen niet weggegooid, maar wordt al het materiaal hergebruikt, bijvoorbeeld als grondstof voor nieuwe spullen. Dat zorgt voor minder rommel. En voor veel minder CO2-uitstoot, want er is veel energie nodig om nieuwe grondstoffen te winnen.

Benieuwd hoe ABN AMRO de transitie naar een circulaire economie wil versnellen en wat jij kunt doen?

Kijktijd: 1 minuut

Tip: Werkt de video niet? Ga dan naar een externe website (bijvoorbeeld google.nl) en probeer het nog eens.

ABN AMRO wil deze transitie versnellen door circulaire ondernemers te ondersteunen. In 2020 willen we voor 1 miljard euro aan circulaire bedrijfsmiddelen gefinancierd hebben voor ten minste 100 klanten.

Daarnaast pionieren we met circulair bouwen en inkopen met ons nieuwe circulaire kantorenconcept GREENE en natuurlijk Circl, onze circulaire ontmoetingsplaats op de Zuidas. We gebruiken zoveel mogelijk gerecyclede materialen en willen dat spullen ook weer hergebruikt worden als een locatie ooit sluit. Ook in onze hoofdkantoren is er al meer meubilair circulair dan je denkt: van tafels tot stoelen tot kussen tot akoestische wandpanelen en meer.

Benieuwd hoe dat er in de praktijk aan toe gaat? Kom vrijblijvend op woensdag langs voor een rondleiding in Circl. Of bezoek evenementen over andere onderwerpen die te maken hebben met de financiering van een duurzame en circulaire economie. Meer informatie vind je hier.

Meer weten over de transitie naar de circulaire economie?

Lees hier meer over de transitie naar de circulaire economie

Bekijk ook Doordenkers Circulaire Economie #1

Bekijk ook Doordenkers Circulaire Economie #2