Duidelijkheid voor klanten met rentederivaat

Vorige week zijn er ruim 300 klanten geïnformeerd over de uitkomst van de herbeoordeling van hun rentederivaat. Nagenoeg alle klanten, die recht hebben op compensatie, hebben nu duidelijkheid.

Gerben Dragt, bij ABN AMRO verantwoordelijk voor de herbeoordeling: "Dit is voor de betreffende klanten en alle andere betrokkenen een mooie en belangrijke mijlpaal. Er is hard gewerkt om de klanten duidelijkheid te bieden en te compenseren. De komende periode zijn we bezig met het verwerken van de door de klanten geaccepteerde aanbiedingen en het uitbetalen van de compensatie aan deze klanten. Daarnaast is de externe dossierbeoordelaar bezig met het beoordelen van onze aanbiedingen."

De acceptatiegraad is met zo'n 95% onverminderd hoog en in totaal hebben nu om en nabij 5.300 klanten akkoord gegeven op het compensatievoorstel. Maandelijks worden deze cijfers bijgewerkt op de herbeoordelingswebsite.

Herstelkader om klanten te compenseren

Op verzoek van de Minister van Financiën heeft een onafhankelijke commissie van deskundigen in de zomer van 2016 een uniform herstelkader opgeleverd. Dat kader beschrijft of en hoe klanten met een rentederivaat gecompenseerd dienen te worden. Er is veel tijd en aandacht besteed aan het borgen van een eenduidige interpretatie en toepassing. Aansluitend hebben banken, waaronder ABN AMRO, hun processen en bijbehorende controles kunnen inrichten om de herbeoordeling te doen en klanten duidelijkheid te bieden. PwC heeft daar als externe dossierbeoordelaar voor ABN AMRO een belangrijke rol in gespeeld.

Gerben Dragt: "We hadden klanten het liefst al veel sneller duidelijkheid gegeven. Zorgvuldigheid staat echter voorop. Om klanten alvast financieel tegemoet te komen, zijn er in 2017 voorschotten uitgekeerd.“

Feiten en cijfers

Op de herbeoordelingswebsite zijn alle feiten en cijfers te vinden. “Met de klanten aan wie we de uitkomst nog niet hebben gestuurd, zijn we in gesprek over de herbeoordeling van hun rentederivaten. Daarnaast is er een aantal (voormalige) klanten, waarvan het actuele adres nog niet bij ons bekend is, waardoor de aangetekende aanbiedingsbrieven onbestelbaar retour zijn gekomen. Uiteraard stellen we alles in het werk om van deze (voormalige) klanten het adres te achterhalen.

In totaal zitten er bij ABN AMRO 7.500 klanten in het herbeoordelingsproces, waarvan er circa 6.900 in aanmerking komen voor een aanbod. Deze klanten ontvangen in totaal voor zo’n EUR 500 miljoen aan compensatie, als iedereen het aanbod accepteert. Meer dan 450 interne en externe collega’s werkten de afgelopen jaren fulltime aan de herbeoordeling.