Een gesprek met externe stakeholders

Op 20 mei vond de tweede Learning Lab plaats: een gesprek tussen externe stakeholders en de Executive Committee van ABN AMRO. Een oprecht en open gesprek over de rol van de bank in de samenleving. Wat verwachten onze stakeholders van ons? Tegen welke dilemma's lopen we aan als bank en welke gezamenlijke dilemma's komen we tegen? Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN AMRO: “Fijn om naar zoveel verschillende mensen te kunnen luisteren en van hen te leren, om zo meer positieve impact te kunnen maken.”

Over de Learning Lab

Vorig jaar heeft ABN AMRO – als onderdeel van de introductie van haar nieuwe purpose Banking for better, for generations to come – het eerste Learning Lab georganiseerd. Een dialoog met een gevarieerde groep externe stakeholders, zoals ondernemers, klanten en mensen uit de wereld van wetenschap, kunst, vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Veel stakeholders namen ook een millennial mee als introducee, zodat ook de stem van de toekomstige generatie vertegenwoordigd was.

Waar vorig jaar de dialoog vooral ging over de purpose, vonden er dit jaar gesprekken plaats over het vervolg: ABN AMRO heeft op basis van de purpose de strategie aangescherpt. Hoe kijken onze stakeholders daar tegenaan? Wat heeft ABN AMRO gedaan sinds de introductie van onze purpose en welke keuzes zijn er gemaakt? Wat zijn de dilemma’s?

“Leerzame dialoog”

Ook dit jaar hebben de gesprekken veel nieuwe inzichten opgeleverd. Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO: “Ik kijk terug op een leerzame dialoog, mede door de grote diversiteit aan gesprekspartners. We hebben mooie gesprekken gevoerd, bijvoorbeeld over het dilemma duurzaamheid versus rendement. Veel stakeholders gaven aan dat het een het ander niet uitsluit. Dat duurzaamheid juist het verdienmodel van de toekomst is. Of, zoals een van de aanwezigen zei: het gaat niet om de prijs, maar om de kosten van onduurzaam handelen. Uiteindelijk betaal je daar ooit de hoge rekening voor. Verder was ik blij om te horen dat vrijwel iedereen nut en noodzaak inziet van onze duurzaamheidsambitie. Juist een bedrijf van onze omvang moet volgens hen op deze manier het goede voorbeeld geven.

Overall merkte ik wel dat de stemming anders was dan vorig jaar.  Waar we toen nog een hoop uit te leggen hadden en stakeholders twijfels hadden bij onze richting en bedoelingen, waren de geluiden nu vooral positief. Ze zijn onder de indruk van de stappen die we het afgelopen jaar hebben gezet. Wel gaven ze terug dat we ons verhaal moeten blijven vertellen, om zo ook anderen te inspireren en mee te krijgen. Dus: blijven uitleggen hoe onze duurzaamheidambitie eruit ziet en wat voor bank wij willen zijn en daarover in dialoog blijven met onze stakeholders. Feedback die ik graag ter harte neem. Want wij kunnen deze transitie alleen maken door continu in nauw contact te zijn met de wereld om ons heen.”

Aaf Brandt Corstius observant

Net als vorig jaar was ook dit jaar columnist Aaf Brandt Corstius aanwezig om als onafhankelijke observant haar bevindingen te op te schrijven. Klik hier​ (PDF 38 KB) om de column van Aaf te lezen.

ABN AMRO’s purpose en strategie