Eerste geldmaat onthuld in Soest

Vandaag onthult Geldmaat samen met ABN AMRO, ING en Rabobank de eerste ‘geldmaat’ in Winkelcentrum Overhees in Soest. Dit is het startschot voor de overdracht van de geldautomaten van de drie banken aan Geldmaat, de organisatie die verantwoordelijk wordt voor de voorziening van contant geld in Nederland. De geldmaten zijn herkenbaar aan de gele kleur en het logo, en worden in 2019 en 2020 geleidelijk zichtbaar in het Nederlandse straatbeeld.

De vernieuwde geldautomaten blijven in de meeste gevallen op dezelfde plaats staan. Soms wordt een automaat verplaatst. Het ‘ontdubbelen’ van geldautomaten gebeurt voornamelijk in drukke dorps- en stadscentra, waar vaak meerdere geldautomaten op korte afstand van elkaar staan. Dit opnieuw inrichten van het geldautomatennetwerk zorgt voor een evenwichtige spreiding. Hierbij houdt Geldmaat rekening met de criteria zoals die nu ook al gelden, zoals het aantal transacties, piekmomenten en de omgeving (bijvoorbeeld een winkelgebied of een uitgaanscentrum). Daarnaast blijft het uitgangspunt dat in dunbevolkte gebieden binnen een straal van vijf kilometer een geldautomaat beschikbaar is. Geldmaat plaatst ook geldautomaten op nieuwe locaties.

In de afgelopen jaren hebben Geldmaat en de drie banken samen met maatschappelijke belangenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, de Oogvereniging en ouderenbonden, gewerkt aan een visie op het bereikbaar en beschikbaar houden van contant geld in Nederland.

Richard de Vries, als transition manager van ABN AMRO nauw betrokken bij de overgang naar Geldmaat: "Ik ben ontzettend trots, dat na meer dan twee jaar goede samenwerking met ING, Rabobank en Geldmaat, en met enorme inzet van de ABN AMRO-collega's, de eerste geldautomaat van Geldmaat in het straatbeeld zichtbaar zal zijn. We hebben nog vele duizenden geldautomaten te gaan, maar de kop is eraf!"

Bart van de Sande, zit in de transition board namens ABN AMRO en vult aan: “De eerste Geldmaat is een unieke mijlpaal voor al onze klanten in Nederland. Door samenwerking en het harde werk van velen, krijgen we een nog evenwichtigere verdeling van geldautomaten door het land, zodat contant geld voor iedereen bereikbaar, veilig en beschikbaar blijft.”

Eind 2017 maakten ABN AMRO, ING, Rabobank en Geldmaat bekend samen te werken aan een bankonafhankelijk geldautomatennetwerk om contant geld in Nederland beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar en veilig te houden. De drie banken starten vandaag met het stapsgewijs overdragen van hun geldautomaten aan Geldmaat. Geldmaat, het voormalige Geldservice Nederland, beheert en onderhoudt al sinds 2011 de geldautomaten van de banken.