Foundation hielp dit jaar al 10.000 kinderen en jongeren

De ABN AMRO Foundation heeft dit jaar al 10.146 kinderen en jongeren uit achterstandssituaties een mooie en leerzame dag bezorgd. We vinden dit als bank zo belangrijk, dat onze medewerkers er zelfs speciaal vrijwilligersverlof voor kunnen opnemen.

ABN AMRO heeft een duidelijk doel: banking for better, for generations to come. Dat betekent dat we meebouwen aan een betere toekomst. Met alles wat we doen, willen we een positieve impact hebben op onze samenleving. Dat doen we sinds 2001 ook met onze ABN AMRO Foundation. Met deze stichting willen we een omgeving ontwikkelen waarin jongeren het maximale uit hun toekomst kunnen halen.

De ABN AMRO Foundation organiseert daarom activiteiten voor kinderen en jongeren die opgroeien in een minder kansrijke omgeving dan leeftijdsgenoten. Samen met verschillende partners, waaronder het Jeugdeducatiefonds, blijven we deze kinderen de gelegenheid geven om hun interesses te ontdekken. Zowel sociaal als financieel.

Zelfinzicht, zelfredzaamheid, horizonverbreding

Hoe? Door samen met een klas een bijzonder museum te bezoeken. Door leerlingen te begeleiden op de grasmat van hun favoriete sportclub. Door lessen te geven over slim sparen, geld uitgeven en niet rood komen te staan. Of door kinderen te leren programmeren, gewoon vanaf de eigen laptop. Tijd en aandacht is voor deze kinderen van onschatbare waarde. Zo willen we drie dingen bereiken: zelfinzicht, zelfredzaamheid, en horizonverbreding. Want daar kunnen deze jongeren later weer op bouwen.

Cijfers in 2018

In 2018 hebben 5.432 vrijwilligers van ABN AMRO meegewerkt aan een activiteit, dat is een participatiegraad van 30 procent. Samen hebben zijn 25.726 uren besteed hieraan en in totaal zijn daarmee 15.343 jongeren en kinderen geholpen in 218 projecten.

Dit jaar zitten we dus al ruim boven de 10.000 geholpen kinderen, maar de scholen zijn weer begonnen, er zijn alweer tal van activiteiten gepland en elke medewerker van ABN AMRO krijgt per jaar een volle werkweek betaald vrijwilligersverlof. We gaan dus verder op pad om het doel van 17.000 geholpen kinderen te halen voor 2019.