Geen negatieve rente voor klanten met een tegoed van minder dan 100.000 euro

Op het moment is de spaarrente in Europa historisch laag. Een van de redenen waarom de spaarrente zo laag is, is het feit dat banken in de eurozone overtollig spaargeld stallen bij de Europese Centrale Bank (ECB) en de ECB een negatieve depositorente over dit geld berekent (momenteel is dat -0,5%). De ECB houdt bovendien de marktrentes erg laag, verstrekt goedkoop geld aan banken en kent een uitgebreid opkoopprogramma voor obligaties. Deze factoren gezamenlijk drukken de spaarrentes (en de hypotheekrentes) al geruime tijd steeds verder naar beneden.

Daarnaast staan de spaarrentes in Nederland nog verder onder druk omdat mensen in Nederland, inclusief veel van de klanten van ABN AMRO, de laatste jaren steeds meer zijn gaan sparen. Redenen hiervoor zijn onder meer de gestegen welvaart, de vergrijzing en de onzekerheid rondom pensioenfondsen in Nederland.

Dit alles leidt tot een zeer lage spaarrente voor klanten van ABN AMRO. De rente op onze vrij opneembare Direct Sparen rekening is op dit moment 0,01%. Daarnaast brengt de bank al enige tijd negatieve rente in rekening bij zeer vermogende relaties en grote zakelijke klanten.

Er is veel discussie in de samenleving over de lage, en in sommige gevallen dus negatieve rente in Nederland, maar ook buiten Nederland in Europa. Klanten maken zich zorgen.

Die zorgen wil de bank zoveel mogelijk wegnemen. Er is gekeken naar het aantal klanten dat een tegoed heeft van minder dan 100.000 euro. Dat is de grens van het depositogarantiestelsel. Er is vastgesteld dat het overgrote deel van de klanten van ABN AMRO beneden die grens van 100.000 euro aan tegoed zit. ABN AMRO heeft besloten om de komende jaren bij die grote groep klanten geen negatieve rente te rekenen.

ABN AMRO kan op dit moment helaas niet ingaan op eventuele toekomstige rentestappen bij klanten die buiten bovenstaande groep vallen. Dat is mededingingsrechtelijk alleen toegestaan als daar formeel over besloten is.

Voor een toelichting van Kees van Dijkhuizen op de 2019 Q3 cijfers bekijk het filmpje