Hoe duurzaam gedraag jij je bij fikse korting?

De feestdagen staan weer voor de deur. Traditiegetrouw de periode dat we meer consumeren. Kun jij de verleiding van koopjes weerstaan? Steeds meer mensen zijn zich bewust van de impact van hun koopgedrag en zijn bereid om bewuster te consumeren.

Dit blijkt uit de vierde kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO. Kopen om het kopen? Nederlanders beseffen dat dit tot onnodige verspilling kan leiden. Ook bij lage prijzen denken we twee keer na. Mensen begrijpen dat lage prijzen ten koste kunnen gaan van de lonen en arbeidsomstandigheden van anderen.

Duurzame kerst dit jaar?

Tijdens de feestdagen probeert meer dan de helft van de mensen dan ook bewuster te consumeren. Inspiratie nodig? Geen nieuwe feestkleding kopen, minder (plastic)afval produceren en dit jaar minder vlees tijdens het kerstdiner zijn de top 3 voornemens.

Bewuster produceren én consumeren om een duurzame samenleving te versnellen

Bewust consumeren spreekt dus een grote groep Nederlanders aan. Daar zijn wij als bank blij mee. Met onze duurzame strategie willen we de overgang naar een duurzame samenleving versnellen. Dat doen we onder meer met financiering van duurzame en circulaire bedrijven. En ook hebben we als bank een ketenverantwoordelijkheid. Wanneer wij een lening verstrekken aan een bedrijf letten we goed op of zij mensenrechten wel of niet serieus nemen. Onze aanpak is dat we bedrijven willen helpen om dit te verbeteren, maar als wij geen verbetering zien op dit vlak, dan nemen wij afscheid.

Consumenten hebben met hun vraag naar (niet) duurzame producten invloed op die producenten uit de maakindustrie. Duurzamer gemaakte producten kopen, meer huren, lenen, delen, vaker repareren en tweedehands (in plaats van nieuw) kunnen een duurzamere economie een impuls geven.

En daar staan Nederlanders helemaal niet negatief tegenover, zo blijkt ook uit dit onderzoek. Zo staat de helft open voor tweedehands shoppen. Ook eerst je huidige spullen repareren in plaats van meteen nieuw kopen doet een meerderheid al.

Wil je meer weten over de uitkomsten van het rapport? Bekijk het hele rapport hier!

Meer weten over mensenrechten en een bank? Lees hier meer!

Meer weten over een circulaire economie? Lees hier meer!