Hoe verduurzaam jij je woning?

En dan bedoelen we écht grondig. De meeste Nederlanders vinden het belangrijk om hun huis te verduurzamen, maar behalve kleine stappen doen ze weinig. Herkenbaar? Het loont om grotere stappen te zetten, je koophuis wordt er zelfs meer waard van!

Dit blijkt uit de derde kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO. Nederlanders verwachten 17,3% meer te betalen voor een woning met energielabel A (in plaats van D).

Verduurzamen levert dus geld op. En toch nemen we weinig grote stappen. Hoe komt dat? Het antwoord: kosten en gebrekkige informatie vanuit de overheid. ‘Wat gaan de gevolgen van het Klimaatakkoord mij kosten?’, vragen mensen zich af. Uit het onderzoek blijkt ook dat men verwacht dat het ruim 22 duizend euro kost om tot energielabel A te komen (en voor een huizenbezitter met energielabel G zelfs 45 duizend euro). Hopelijk geeft de nieuw in het leven geroepen Klimaat-Prinsjesdag op de vierde donderdag van oktober antwoorden.

Hoewel Nederlanders vooral naar de overheid kijken, ligt hier ook een rol voor een bank weggelegd. Een van de dingen waar wij daarom hard aan werken is onze Missie 2030. Wij willen dat alle woningen (en kantoren) met een hypotheek bij de bank samen gemiddeld energielabel A hebben in 2030. Op dit moment heeft slechts 13 procent van de woningen energielabel A.

We helpen nieuwe en bestaande hypotheekklanten met het op een aantrekkelijke manier financieren van energiebesparende maatregelen. Zowel met ons reguliere aanbod als met onze nieuwe Duurzaam Wonen Hypotheek kunnen huizenbezitters extra lenen voor energiebesparende maatregelen. Missie 2030 kan écht bijdragen aan fors minder CO2-uitstoot van de gebouwde omgeving.

Verduurzamen van je huis loont. Meer weten? Lees het hele rapport hier!