Meest invloedrijke belegger Mary Pieterse-Bloem opent Amsterdamse beurs

Mary Pieterse-Bloem, Hoofd obligatiebeleggingen bij ABN AMRO Private Banking, opende op maandag 7 januari de beurs met de bekende gongslag. De aanleiding hiervoor was haar verkiezing door vakgenoten tot meest invloedrijke belegger van 2018 (IEX Dutch Investment Influential 2018), als eerste vrouw. Pieterse – Bloem kreeg van haar vakgenoten maar liefst 72% van de stemmen.

Mary Pieterse-Bloem: “Ik vind het heel eervol om in het bijzijn van klanten en collega’s op deze wijze de beurs te mogen openen. Na de gongceremonie gingen we het gesprek aan over de beurs van de afgelopen weken, de volatiliteit ervan en hoezeer de stemming is omgeslagen.”

Obligatiebeleggingen

Pieterse – Bloem – deeltijd hoogleraar aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam – zegt in een interview met IEX-Profs dat haar vakgebied onder vernieuwde interesse staat van beleggers. "We zijn in een rare situatie beland, dat we rekening houden met het afkoelen van de Amerikaanse economie in 2019, en dat Europa het dan ook lastig kan krijgen, terwijl er heel weinig in het rentevat zit. Deze situatie maakt het wel lastig voor een obligatiebelegger. Het aandelenrisico dwingt om naar staatsobligaties op te schuiven, maar die geven amper of een negatieve rente. Dat is het obligatiedilemma waarin we nu zitten."

Lees het interview met Mary naar aanleiding van haar verkiezing tot IEX Dutch Investment Influential 2018