Mensenrechten: hoe een bank uitbuiting kan tegengaan

Aan veel producten zit een luchtje. Mensenrechten zijn geschonden tijdens het maken. Denk aan een onleefbaar laag loon of kinderarbeid. Als bank willen we dit tegengaan door scherp te selecteren met wie we zakendoen en bedrijven te helpen verbeteren.

In Nederland geldt strenge wetgeving, maar in het buitenland niet altijd. Ook in Nederland komen we daardoor dagelijks in aanraking met producten waarbij mensenrechten zijn geschonden tijdens de productie. Bijvoorbeeld in de kledingboetiek, of de supermarkt.

Benieuwd hoe ABN AMRO zich inzet om de schending van mensenrechten te voorkomen? En wil je weten wat jij zelf kunt doen? Bekijk nu de video.

Kijktijd: 1 minuut

Tip: Werkt de video niet? Ga dan naar een externe website (bijvoorbeeld google.nl) en probeer het nog eens.

ABN AMRO wil de schending van mensenrechten tegengaan. Wanneer wij besluiten of wij een lening verstrekken aan een bedrijf letten we goed op of zij mensenrechten wel of niet serieus nemen. Onze aanpak is dat we klanten willen helpen om dit te verbeteren, maar als wij geen verbetering zien op dit vlak, dan nemen wij afscheid.

Overigens waren we in 2016 de eerste financiële instelling ter wereld die een mensenrechtenrapport publiceerde op basis van de nieuwe Guiding Principles on Business and Human Rights van de VN. Dat rapporteren doen we sindsdien iedere twee jaar.

Meer weten over mensrenrechten en ABN AMRO?

Lees hier meer over hoe een bank uitbuiting kan tegengaan.

Weet je of jouw koffie eerlijk geproduceerd wordt? Bekijk ook Doordenkers over Mensenrechten.

Bekijk hier hoe Front Runner Raila op zoek gaat naar het financiële spoor van mensenhandelaren en slavendrijvers.

Bekijk hier hoe Front Runner Emilie met een paar honderd euro het leven verbetert van arme boeren.