MKB ontzorgen op het vlak van cybersecurity

Onderzoek onder MKB-bedrijven laat zien dat cybercriminaliteit een van de grootste zorgen is van ondernemers. De risico’s worden onderkend, maar de expertise, mankracht en tijd ontbreken vaak om hier goed mee om te gaan en het bij te houden.

ABN AMRO is samen met het bedrijf MMOX een pilot gestart om MKB klanten op dit vlak te ontzorgen. De afgelopen periode heeft MMOX specifiek voor midden- en kleinbedrijven een speciaal pakket aan cybersecurity diensten ontwikkeld. Hiermee hebben zij twee nominaties verdiend voor de Computable awards, die binnenkort worden uitgereikt.

Preventie en oplossingen

Het pakket bestaat uit geavanceerde software om cyberdreigingen te signaleren en tegen te houden. Deze software wordt op continue basis up-to-date gehouden. Mocht er toch sprake zijn van een cyber-issue dan kan de ondernemer rekenen op herstel en vergoeding van eventuele schade.

Ondernemers extra service bieden

De komende maanden wordt onder een pilotgroep van ondernemers getoetst of de dienst goed aansluit op de behoeften van de ondernemer. Op basis daarvan kan de dienst verder worden ontwikkeld voordat het breed wordt aangeboden. Daphne de Kluis, CEO Commercial Banking: “We kijken uit naar de uitkomsten van de pilot. Het is weer een mooi voorbeeld van hoe we onze klanten vanuit partnerships extra services bieden.”

Cyberdreigingen MKB nemen toe

Begin deze maand berichtte IT-vakwebsite AG Connect dat het afgelopen jaar het aantal gemelde cyberdreigingen onder MKB bedrijven, onder andere in de Benelux, behoorlijk is toegenomen. Meer informatie hierover is te vinden in de betreffende publicatie van 9 oktober.