Supersnel overboeken wordt gemeengoed in Nederland

De afgelopen maanden zijn banken in Nederland gestart met het geleidelijk invoeren van “instant payments”. Een instant payment is een overboeking van de ene bank naar de andere die binnen 5 seconden is bijgeschreven. Zeven dagen in de week, op elk moment van de dag.

Na de succesvolle opstartfase gaan zeven Nederlandse banken (*) de komende weken steeds meer overboekingen supersnel verwerken. Alle ABN AMRO klanten die internetbankieren (IB) en/of mobiel bankieren (MB) hebben al kunnen zien dat er soms instant payments plaatsvonden. Rond het begin van de zomer gaan alle overboekingen vanuit IB en MB dan binnen 5 seconden.

Sandra Peute, Business Developer Instant Payments bij ABN AMRO: ‘In die paar seconden gebeurt er enorm veel. Aan de achterkant vinden allerlei checks and balances plaats in het financiële systeem. Er is gezamenlijk jaren hard gewerkt om dit mogelijk te maken en het is mooi dat we in Nederland daar nu op grote schaal de vruchten van gaan plukken!’

Meer informatie?

In een eerder persbericht eind 2017 maakte ABN AMRO bekend te starten met instant payments. Ook op de website van ABN AMRO is meer informatie te vinden over het supersnelle overboeken.

(*) Naast ABN AMRO voeren de volgende banken instant payments in: ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Knab. Overboekingen tussen ABN AMRO en Bunq worden al ruim een jaar binnen 5 seconden bijgeschreven.