Tarieven (handmatige en papieren) betaaldiensten zakelijke klanten aangepast

Vanaf 1 januari kunnen zakelijke klanten die gebruik maken van betaaldiensten van ABN AMRO te maken krijgen met nieuwe tarieven. Dit geldt met name voor diensten waar handmatig werk of papier aan te pas komt.

Papieren overzichten duurder, online gratis

Zo’n 20% van de reguliere betaaldiensten wijzigt in tarief. ABN AMRO wil het gebruik van digitale oplossingen stimuleren en papier- en handmatig werk ontmoedigen. Een voorbeeld hiervan zijn de tarieven voor papieren afschriften van zakelijke rekeningen. Vanaf 1 januari geldt dat het opvragen van deze afschriften duurder wordt, naarmate de klant er meer gebruik van maakt. Op die manier wil de bank het gebruik ontmoedigen en online gebruik aanmoedigen. Het downloaden van digitale overzichten en afschriften is gratis. Ook voor een beperkt aantal andere betaaldiensten wordt het tarief hoger. Of omdat het tarief al enige tijd niet is aangepast, of vanwege (ontwikkel) kosten die deels in het tarief worden doorberekend.

Kostenontwikkeling betaaldiensten handelsfinanciering

ABN AMRO bedient ook klanten die actief zijn in de internationale handelsfinanciering. In deze specifieke sector is er sprake van toenemende wet – en regelgeving. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe regels op het gebied van kapitaalseisen en risicomanagement die verhoogde kosten voor garanties met zich meebrengen. Als gevolg van deze extra kosten zullen de tarieven van betaaldiensten die specifiek gerelateerd zijn aan handelsfinanciering toenemen.