Toelichting op Spaar- en Meegroeihypotheek

Maandagavond 15 april besteedde tv-programma Radar aandacht aan de Spaar- en Meegroeihypotheek van ABN AMRO met de bijbehorende overlijdensrisicoverzekering. Enkele klanten hebben zich bij Radar gemeld omdat de uitkering bij overlijden lager bleek te zijn dan zij hadden gedacht. Heeft u vragen over uw situatie? In dit bericht vindt u meer informatie.

Om welk product gaat het?

Het gaat om de Spaar- en Meegroeihypotheek met een gekoppelde overlijdensrisicoverzekering. ABN AMRO bood deze producten tussen 1996 en 2010 aan via de ABN AMRO adviseur en onafhankelijke tussenpersonen.

Bij traditionele spaarhypotheken was het vaak verplicht om een volledige overlijdensdekking af te sluiten. Maar niet alle klanten waren gebaat bij een volledige overlijdensdekking en niet iedereen wilde hier de bijbehorende hogere premie voor betalen. Bijvoorbeeld omdat ze alleenstaand waren, al een andere verzekering of genoeg eigen vermogen hadden. De Spaar- en Meegroeihypotheek boden die klanten de mogelijkheid om te variëren in de dekking bij overlijden. Zoals een uitgebreide dekking met hogere premie. Of als lage maandlasten gewenst waren, een lagere overlijdensdekking in ruil voor een hoger rendement (en daarmee lagere premies).

Vragen over uw situatie?

We realiseren ons dat klanten bij het afsluiten van een hypotheek bepaalde keuzes maken, maar dat (klant)situaties in de toekomst kunnen veranderen. En dat vanwege veranderde omstandigheden u uw product zou willen aanpassen.

Meer informatie over de Spaargroeihypotheek of de Meegroeihypotheek kunt u hier vinden. Heeft u vragen over uw Spaar- of Meegroeihypotheek? U kunt dan contact opnemen met uw adviseur. U kunt ons ook bellen op 0900-9210*. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.

*Voor dit gesprek betaalt u uw gebruikelijke belkosten. Uw telefoonaanbieder bepaalt deze kosten.

Het financiële klachteninstituut Kifid deed in 2015 uitspraak over de meegroeihypotheek. Deze uitspraak is hier te vinden.