Coronacrisis: kans op meer werk en minder vervuiling, toch?

De kranten staan er vol mee: werkloosheid stijgt door coronacrisis. Tegelijkertijd staat verduurzaming op een laag pitje. Hoe kan je in een klap beide problemen te lijf gaan? Het antwoord op deze vraag onthult Femke Groothuis, voorzitter stichting Ex’Tax Project, tijdens de Circl webinarreeks ‘Corona Reset’.

Sinds het begin van de coronatijd wordt er hard gewerkt aan het herstel van de economie. Hierbij is de roep om een duurzame wederopbouw steeds luider te horen. Maar hoe dan? Een fundamentele verandering in het belastingstelsel kan wel eens dé oplossing zijn.

Het idee is kinderlijk eenvoudig: verlaag de lasten op arbeid en verhoog de lasten op grondstoffen. Met deze financiële prikkels is het mogelijk om meer werk te creëren en minder vervuiling te veroorzaken. Waarom het toch wat ingewikkelder ligt en waarom juist nú het moment is om deze veranderingen door te voeren, zie je in de video hieronder.

Kijktijd: 60 minuten