Drempel voor negatieve rente naar 500.000 euro

Klanten van ABN AMRO in Nederland die vanaf 1 januari 2021 een totaalsaldo van meer dan 500.000 euro op hun bankrekeningen hebben, gaan over het bedrag boven deze drempel 0,5% rente betalen. Dit geldt zowel voor particuliere als zakelijke klanten. Voor saldi onder de 500.000 euro blijft de rente ongewijzigd op 0%.

Interest rates

Het lage renteklimaat van de afgelopen periode houdt naar verwachting voorlopig aan. Tegelijkertijd nemen spaarsaldi nog steeds toe. ABN AMRO betaalt een rentevergoeding over het spaargeld dat de bank bij de Europese Centrale Bank stalt. Een deel van de kosten hiervoor neemt ABN AMRO zelf voor zijn rekening en een deel van de kosten berekent de bank door aan klanten.

Als gevolg van de drempelverlaging naar 500.000 euro blijft zo’n 98% van de klanten gevrijwaard van negatieve rente. Voor beleggingsklanten van ABN AMRO geldt een overgangsregeling, onder meer in navolging van recente tariefswijzigingen.