Duurzame financieringen voor grootzakelijke klanten in de lift

ABN AMRO ziet de interesse in duurzame financieringen onder haar grootzakelijke klanten in Europa toenemen. Steeds meer grote bedrijven halen zelf groen geld op of trekken financiering aan bij de bank aan voor duurzame projecten.

De toenemende interesse in groene obligaties in Noordwest Europa is al jaren zichtbaar. Daarnaast groeit ook de portefeuille met financieringen voor zon- en windenergie al jaren fors. Wat verder de laatste 12 maanden opvalt, is de interesse van bedrijven in zogenaamde sustainability linked loans.

Voordeel voor de klant

Karianne Tieleman, hoofd duurzame advisering voor het grootzakelijk bedrijf van ABN AMRO, legt uit wat dit voor leningen zijn: “Dit soort leningen is relatief nieuw. Het gaat om leningen die gekoppeld zijn aan concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Door zo een lening aan te gaan, maakt een bedrijf zijn duurzaamheidsambities openbaar en geeft daarmee een sterk signaal naar haar werknemers, klanten en haar omgeving. Als de doelstellingen worden gerealiseerd, kan de financiering van ABN AMRO een stukje voordeliger worden voor de klant.”

ABN AMRO sluit deze leningen voor klanten in de scheepvaart die werken aan uitstootreductie, maar ook voor grote bedrijven die andere manieren minder milieubelastend willen opereren. “Bijvoorbeeld om afvalstromen te verminderen of energiezuiniger te werken”, verduidelijkt Karianne.

Groen ondernemen heeft de toekomst

Er is sprake van een groeiend besef dat groen investeren en ondernemen de toekomst heeft. Dat is zichtbaar onder particulieren en MKB-ondernemers, maar ook in het grootzakelijke segment. Karianne: “Klanten en investeerders verwachten van bedrijven dat zij hier mee bezig zijn en kiezen dus bedrijven die zich op dit vlak laten zien. En ook (aanstaande) medewerkers werken graag voor bedrijven met duurzame ambities.“

Alle grootzakelijke duurzame diensten op een rijtje

Op de website van ABN AMRO Corporate & Institutional Banking staat een compleet overzicht van alle duurzame bankdiensten voor de Europese grootzakelijke markt. De website geeft weer welke initiatieven worden ontplooid om duurzame ontwikkeling te versnellen. In totaal werken 25 ABN AMRO collega’s fulltime aan grootzakelijke duurzame financiële dienstverlening.