Gezamenlijk initiatief tegen fraude

ABN AMRO trekt samen met de politie, de Betaalvereniging, hun andere leden en de Fraudehelpdesk op tegen zogeheten hulpvraagoplichting of spoofing. Hulp komt ook vanuit de social media hoek; Facebook staat de Fraudehelpdesk met hun kennis terzijde.

Spoofing is het door criminelen aannemen van een andere identiteit, vaak van een bekende of medewerker van een instantie. De oplichters zetten de valse identiteit in om op valse voorwendselen om hulp, geld, te vragen aan de ‘bekende’. Vooral sinds we sociale media als gevolg van de corona-lockdown veel intensiever gebruiken om met vrienden en familie in contact te blijven, slaan oplichters grootschalig toe. Nederlandse banken ontvingen in de lockdown maanden maart, april en mei van dit jaar gemiddeld drie keer zoveel meldingen van oplichting via social media kanalen als in dezelfde periode vorig jaar. In mei dit jaar ontvingen de banken naar schatting zo’n 70 meldingen per dag.

Preventietips

Vooral behulpzame ouders van meerderjarige kinderen worden in e-mails, SMS-berichten of chatapps bedrogen door oplichters die zich voordoen als een zoon of dochter in nood. De oplichters zoeken persoonlijke informatie over hun slachtoffers op sociale media. Ze halen bijvoorbeeld een portretfoto en persoonlijke ‘ontboezemingen’ van een dierbare van het internet om de afzender echt te doen lijken en misleiden daarmee een moeder, vader of geliefde. Banken hebben hier tips op een rijtje gezet om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Ook geeft de Betaalvereniging in een persbericht weer wat de noodzaak is van voorlichting.

ABN AMRO en spoofing

ABN AMRO zet zich er voor in om fraudes te herkennen en te voorkomen. Op de website kunnen klanten meer informatie vinden over hoe zij meer te weten kunnen komen over het herkennen, voorkomen en melden van fraude. De bank verstrekt deze informatie ook via VeiligBankieren.nl. Dit gebeurt ook in push berichten in de mobiel bankieren app en op de eigen pagina in het Internet Bankieren. Klanten kunnen daarnaast altijd informatie over fraude krijgen en fraude melden door te bellen naar het Contact Center, de Seniorenlijn of langs een kantoor te gaan. Verder geldt dat ABN AMRO met haar fraudedetectiesystemen een bijdrage levert aan het voorkomen van en/of het beperken van fraude.

Klanten en spoofing

Ook de klant moet maatregelen nemen om fraude te voorkomen. Zo is het belangrijk dat klanten zich houden aan de 5 veiligheidsregels. Deze regels zijn ook leidend bij het beoordelen van verzoeken van klanten om schadevergoeding. Elk verzoek wordt zorgvuldig op basis van alle omstandigheden van het geval bekeken.
De bank of medewerker zal nooit vragen om geld over te maken. Indien dit wordt gevraagd, kijk dan bij de lijst met meldnummers waar je dit kunt melden.

Relevante links