Senioren door coronacrisis extra kwetsbaar voor financieel misbruik

De coronacrisis en de maatregelen die sinds de virusuitbraak in Nederland zijn genomen, maken senioren extra kwetsbaar voor financieel misbruik. Nu een grote groep senioren aan huis of het verpleeghuis is gebonden en niet meer de deur uit kan om boodschappen te doen, neemt de onzekerheid toe over hoe zij hun geldzaken het beste en veilig kunnen regelen. Veel senioren hebben behoefte aan persoonlijk contact bij het regelen van hun dagelijkse bankzaken. Om te zorgen dat zij ook in deze moeilijke tijd zelfstandig financiële beslissingen kunnen nemen, kunnen seniore klanten van de bank vanaf vandaag terecht bij de Seniorenlijn van ABN AMRO.

ABN AMRO heeft op dit moment zo’n 700.000 senioren als klant (dit zijn klanten met de AOW-gerechtigde leeftijd). Onder hen bevinden zich veel ouderen die minder goed behendig zijn in een online omgeving en tegelijkertijd minder makkelijk hun huis kunnen verlaten. Deze groep is door de coronacrisis extra kwetsbaar voor financieel misbruik, waardoor de behoefte aan financiële begeleiding is gegroeid. Om deze groep klanten zo goed mogelijk te ondersteunen, heeft ABN AMRO besloten de Seniorenlijn vervroegd te introduceren. Deze telefoonlijn is erop gericht senioren te informeren over dagelijkse bankzaken of hulp te bieden bij vermoeden van fraude. Zo probeert ABN AMRO senioren zo goed mogelijk te helpen bij eventuele onzekerheden die ze hebben.

Grotere kans op financieel misbruik

Nu veel ouderen de deur niet meer uit kunnen, neemt de kans op financieel misbruik volgens ABN AMRO toe. “Dat oplichters trucs gebruiken om senioren geld te ontfutselen, is niet nieuw. Vaak proberen ze eerst het vertrouwen te winnen en iemand te verleiden persoonlijke gegevens te delen”, vertelt Nery Anderson, Directeur Retail Dagelijkse Bankzaken van ABN AMRO. “Naast het afgeven van de pinpas en -code, horen we ook gevallen waarin senioren worden benaderd door personen die claimen te bellen namens ABN AMRO en aandringen op een fysieke afspraak. We willen benadrukken dat zij niet op dit soort telefoontjes moeten ingaan. Als senioren dit soort of andere verdachte telefoontjes of mailtjes krijgen, kunnen ze altijd bij de Seniorenlijn controleren of ze echt met een medewerker van de bank praten of niet. Via deze lijn willen we senioren weerbaar maken en ervoor zorgen dat zij ook in deze moeilijke tijd veilig blijven.”

De Seniorenlijn is te bereiken onder telefoonnummer 088 - 226 26 12 en is geopend van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur. Buiten kantooruren kunnen de klanten terecht bij ons contact center via 0900-00 24.