ABN AMRO Bank N.V. en Deutsche Bank AG tekenen Share Purchase Agreement (SPA)

Persbericht -

Vandaag hebben ABN AMRO Bank N.V. en Deutsche Bank AG de Share Purchase Agreement (SPA) getekend. Hiermee zijn de afspraken voor de verkoop van NEW HBU II N.V. en IFN Finance B.V. ("NEW HBU II en IFN Finance") vastgelegd.

De verkoopprijs voor NEW HBU II N.V. en IFN Finance, inclusief de verstrekking van een garantie van 75% op kredietverliezen ('credit umbrella') en vergoeding voor overige verplichtingen en kosten, is EUR 700 miljoen.

Met de ondertekening is de verkoop bijna een feit. De laatste stappen in het verkoopproces voorafgaand aan de closing zijn de overdracht van de aandelen NEW HBU II aan de nieuwe ABN AMRO Bank N.V. en de juridische splitsing van de meerderheid van de door de Nederlandse Staat verworven onderdelen in de nieuwe ABN AMRO Bank N.V. De closing van de NEW HBU II en IFN Finance transactie, zal waarschijnlijk daarna in het vroege voorjaar van 2010 plaatsvinden.

ABN AMRO heeft een analyse gemaakt van de gevolgen van de transactie voor de resultaten en de kapitaalratio's van de Groep. Op basis van deze analyse blijkt dat de transactie een negatief resultaat zal opleveren van tussen EUR 800 en EUR 900 mln. Het totale verlies op de transactie is met inbegrip van de impact van een voorziening die moet worden gevormd voor de credit umbrella. ABN AMRO verwacht deze verliezen te verantwoorden zodra aan de voorwaarden voor het effecturen van de closing is voldaan, direct na de juridische splitsing. Om het negatieve effect op het kapitaal te dekken, is een kapitaalinjectie door de Nederlandse Staat goedgekeurd door de Tweede Kamer.

Met deze verkoop wordt aan de voorwaarde van de Europese Commissie voor de integratie van de door de Nederlandse Staat verworven delen van ABN AMRO Nederland en Fortis Bank Nederland voldaan, die hiermee een stap dichterbij komt.

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met:

ABN AMRO Press Office
pressrelations@nl.abnamro.com