ABN AMRO: Fundamentele voorwaarden voor wereldwijd economisch herstel op de proef gesteld maar niet in gevaar door sterk gestegen olieprijs en ramp in Japan

Persbericht -

Het door de consument geleide herstel van de wereldeconomie zal op de proef worden gesteld maar komt niet in gevaar door de uitzonderlijke combinatie van de recente gebeurtenissen in Japan en de sterke stijging van de olieprijs door de onrust in het Midden Oosten, zo valt te lezen in het nieuwste kwartaalrapport van ABN AMRO Private Banking, getiteld ‘In transitie’.

“In tegenstelling tot eerdere olieprijsschokken is er op dit moment sprake van een toenemend economisch momentum. Wij gaan uit van een slechts beperkte ontwrichting van de olieaanvoer, die een bescheiden effect zal hebben op de wereldwijde groei, maar sluiten een extreem scenario niet uit,” aldus Didier Duret, Chief Investment Officer van ABN AMRO Private Banking in het rapport.

De verwachte verkrapping van het monetaire beleid is een andere belangrijke factor, al is ABN AMRO van mening dat de inflatievrees in ontwikkelde landen is overtrokken. De kans op drastische renteverhogingen die nadelige gevolgen zouden kunnen hebben voor de aantrekkende consumentenbestedingen en werkgelegenheid, lijkt dan ook beperkt. ABN AMRO verwacht dat de olieprijs in de tweede helft van dit jaar weer zal dalen naar gemiddeld USD 95 per vat.

“Bij onze beleggingsbeslissingen zoeken wij naar een oplossing voor het dilemma dat wij enerzijds willen profiteren van een verder doorzettend herstel van de economie en het bedrijfsleven maar tegelijkertijd het totale portefeuillerisico willen verminderen," vervolgt Duret.

De recente aanpassing van de positie in aandelen van overwogen naar neutraal ten gunste van liquiditeiten biedt de mogelijkheid om in te spelen op de huidige onzekerheid. De bank blijft positief gestemd over de sectoren energie, informatietechnologie en luxe goederen & diensten en handhaaft de overweging in aandelen uit Latijns-Amerika en China: “De huidige volatiliteit creëert kansen voor het opbouwen van posities in achterblijvende aandelen uit opkomende markten”.

Voor vastrentende portefeuilles adviseert de bank gedekte obligaties (covered bonds), high-yield obligaties en bedrijfsobligaties met een hoge rating. De bank is van mening dat staatsobligaties risicovol blijven, omdat centrale banken hun ruime monetaire beleid gaan terugdraaien. Voor spreiding van het portefeuillerisico adviseert de bank hedgefondsen die gericht zijn op de strategieën Event Driven, Relative Value en CTA. De bank adviseert winst te nemen op converteerbare obligaties, obligaties uit opkomende markten en vastgoed.

Dankzij hun status van veilige haven blijven edele metalen in trek maar volgens de bank wijst de lage verhouding tussen de goud- en zilverprijs op een omslag in de zilverprijs. Renteverhogingen en een afname van de spanningen in het Midden-Oosten zullen een test betekenen voor de prijsniveaus.

ABN AMRO Private Banking is het bedrijfsonderdeel van ABN AMRO Bank voor internationaal vermogensbeheer en
biedt aan meer dan 120.000 vermogende particulieren een volledig scala aan producten en oplossingen voor
bankieren, vermogensbeheer, financiële en nalatenschapsplanning. Bij de vestigingen in Nederland en 13 andere
landen wereldwijd werken meer dan 4.000 professionals. Tot dit netwerk behoren ook ABN AMRO MeesPierson in
Nederland, Delbrueck Bethmann Maffei in Duitsland en Neuflize OBC in Frankrijk. ABN AMRO Private Banking
behoort tot de top-10 private bankers in Europa en heeft een sterke positie in Azië.

Meer informatie kunt u vinden op www.abnamroprivatebanking.com.

Voor een exemplaar van het kwartaaloverzicht of meer informatie kunt u contact opnemen met:

ABN AMRO Laura van Lingen + 31 20 628 8900
Uplands PR Alex Evans + 44 7702 237736